Publicerad: 2012-02-23

Lekfulla studenter lärde känna it-företag

NYHET Gruppkänsla i Silly Walk, ingenjörskonst i pappersplanvikning, spelförståelse i retrospelsmoment och designkunskap i ikonskapande. Allt testades när företaget CodeMill bjöd it-studenter till sina lokaler.

Hälften från teknisk datavetenskap och hälften från interaktion och design. En bra blandning, menar Rickard Lönneborg, vd för CodeMill, innan han öppnar kvällens aktiviteter för det fyrtiotal blivande civilingenjörer från Umeå universitet som lockats av inbjudan till företagets lokaler på Haga.

I höstas flyttade CodeMill ut från inkubatorn Uminova Innovation där man hållit till sedan starten 2007. Nu är man mer än 25 anställda och har uppdrag inte bara över hela Sverige utan också internationellt. Det är ett företag i tillväxt där kunder från övriga Europa blir allt fler men nu det börja också komma samtal från USA. Lovande, tycker säkert flera av studenterna som är inne på sista varvet av utbildningen och nu funderar skarpt på kommande jobb.

Rekryterar tidigt

– Vi rekryterar gärna ganska tidigt så därför är det roligt att få se er här ikväll, säger Rickard Lönneborg och inleder kvällen med en kort presentation av den verksamhet som CodeMill bedriver med sina 25-tal anställda. De har själva läst vid Umeå universitet, datavetenskap eller interaktion och design, någon är systemvetare, så de anställda känner väl igen sig i studenternas situation där de står i begrepp att lämna studierna för att hitta en yrkeskarriär.

Rickards presentationen är snabbt över och kvällens höjdpunkt tar vid. Här ska lekas, tävlas och kopplas av från tunga de studierna för några timmar.

Lära känna varandra

– Nu får ni lära känna varandra under en dryg timme, säger Johanna Björklund, forskningsledare på CodeMill, och delar in de 40 studenterna i 10 olika grupper.

Det blir en bra blandning så att studenter från datavetenskap bildar lag med studenter som läser på programmet för interaktion och design. Några känner varandra sedan tidigare från enstaka kurser men nu får man ett extra tillfälle att upptäcka varandra och även lära känna anställda från CodeMill.

Och tävlingsmomenten? Ja, väl grundade i nödvändig civilingenjörskonst, teamanda och designförmåga skruvat till Silly Walk-tävling, hållbarhetstest i pappersflygvikning och retrospelsförståelse. Vinnare för kvällen blev alla eftersom den stora vinsten låg i att lära känna varandra och ha kul tillsammans för en stund.

Bilden ovan: Rickard Lönneborg, Petter Edblom och Johanna Björklundfrån CodeMill bjöd in studenter till företaget. Alla tre har de läst datavetenskap vid Umeå universitet så de vet hur studenter gärna vill se mer av företagens verksamhet.

Redaktör: Mikael Hansson