Publicerad: 2005-05-09

Lena Embertsén blir chef för enheten för näringsliv och samhälle

NYHET Det blir Lena Embertsén, verksamhetschef för Teknikens Hus i Luleå, som blir ny chef för Umeå universitets enhet för näringsliv och samhälle, ENS. Lena tillträder tjänsten den första september.

– Jag är mycket glad över att ha kunnat rekrytera Lena Embertsén som chef för ENS. Hon kommer med sina goda ledaregenskaper och sin erfarenhet från både näringsliv och universitetsnära verksamhet att kunna bidra till en vidareutveckling av Umeå universitets samverkansuppgift, säger universitetsdirektör Jan-Erik Ögren i en kommentar.

Lena Embertsén tillträdde tjänsten som verksamhetschef för Teknikens hus 1997, hon började där efter närmare 13 år på Pharmacia Biotech i Uppsala. På Pharmacia innehade hon ett antal befattningar; hon började som säljare och avancerade vidare till tjänster som bland annat marknadschef och gruppchef. 1982 examinerades hon som civilingenjör med bioteknikinriktning vid Kungliga Tekniska Högskolan.

Embertsén är styrelseledamot i Svenska Turistföreningen, STF, Stiftelsen Föremålsvård i Kiruna samt styrelseledamot och kassör i ECSITE, den europeiska intresseorganisationen för Science centers och museer.

Lena Embertsén är född 1957 och bosatt i Piteå.
– Jag är mycket glad och stolt! Det är en härlig utmaning att få fortsätta att utveckla samverkan mellan Umeå universitet, näringslivet och samhället, säger Lena Embertsén

Lena Embertsén
Mobil: 070-577 22 08