Publicerad: 2016-05-10

Levande frågelådan öppnar på locket

NYHET Blir fiskar törstiga? Hur fungerar en rymdraket? Varför är vattnet genomskinligt? När slocknar solen? Mellanstadieeleverna har många frågor till forskarna i Levande frågelådan. Torsdag den 12 maj i Aula Nordica får eleverna kluriga svar på sina funderingar.

Drygt 760 femte- och sjätteklassare och deras lärare från ett 20-tal skolor, kommer i år att besöka Levande frågelådan. De flesta klasserna kommer från Umeås närområde, längst väg åker eleverna från Vilhelmina, för att delta i arrangemanget.

Det är ofta aktuella händelser och sånt som synts i medierna som påverkar vilka frågor som dyker upp. I år har vi fått många frågor om Tjernobyl och radioaktivitet. Olika katastrofer och vad som kan orsaka jordens undergång verkar också fascinera eleverna, säger Lennart Johansson, projektledare.

Experiment och småkryp
Eleverna har fått skicka in sina frågor i förväg. I Aula Nordica på Umeå universitet får eleverna sedan möta forskarna som svarar på ett urval av frågorna. I forskarpanelen ingår Catarina Rudälv, matematiker, Patrik Norqvist, rymdfysiker, Bent Christensen, ekolog, Jonatan Klaminder, geovetare och ekolog, Solomon Tesfalidet, kemist, Kristina Lejon, medicinare, och Stefan Jansson, växtforskare.

På scenen visas en rad spännande experiment och eleverna får under föreställningen dessutom möta både småkryp och reptiler.

Moderator och konferencier är Martin Emtenäs, känd som programledare i SVT:s Mitt i naturen.

Tid: 12 maj kl 10–12 (efter frågestunden fikar och minglar barn och lärare i Brashörnan)
Plats: Aula Nordica, Umeå universitet

Läs mer om Levande frågelådan

Intresserade journalister är välkomna att delta.

För mer information, kontakta gärna:

Lennart Johansson, projektledare, teknisk-naturvetenskapliga fakultetenTelefon: 090-786 64 78, 070-206 35 64
E-post: lennart.johansson@adm.umu.se

Bildtext: Ekologen Bent Christensen är en av frågelådans experter och brukar alltid ha reptiler och småkryp att visa eleverna från scenen.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog