Publicerad: 2015-11-26

Lina Trulsson tilldelas årets Michael Treschow-stipendium

NYHET Lina Trulsson, student vid Masterprogrammet i avancerad produktdesign vid Designhögskolan, Umeå universitet, tilldelas Michael Treschow-stipendiet på 100 000 kronor för att hon har uppvisat djärvhet, nydanande och lust i sitt arbete.

Det är för hennes stora engagemang för hälsofrågor som juryn har valt Lina Trulsson som en av årets två Michael Treschow-stipendiater. Juryn skriver i sin motivering:

”Lina Trulsson får årets Michael Treschow-stipendium för sin starka drivkraft och mogenhet i sitt designarbete. Hennes intresse och engagemang ligger inom hälso- och sjukvården med nära känsla för de drabbade och ett starkt användarfokus. Lina använder sin egen erfarenhet till att på ett tydligt och empatiskt sätt gå in i sina projekt; genom att sätta sig in i de sjukas, anhörigas och vårdpersonalens situation vill hon förbättra och utveckla upplevelsen av vården.”

Lina Trulsson tar emot stipendiet den 26 november vid Handelshögskolan i Stockholm.

– Det känns fantastiskt kul och sporrande att få ta emot Michael Treschow-stipendiet. Jag brinner för att förbättra och förenkla livet för människor i olika situationer, speciellt inom vården där det finns stora utmaningar och stor potential för förbättringar både för patienter, vårdpersonal och anhöriga, säger Lina Trulsson.

Musikapparaten "Move".

De prototyper som Lina Trulsson prisas för är ”Move”, en insulinpump anpassad för träning och ”Remind”, en liten musikapparat som är anpassad efter patienter med Alzheimer.

– Vi är otroligt stolta över det erkännande som Lina får genom att bli tilldelad Michael Treschow-stipendiet. Under sina studier vid Designhögskolan, och med de fina utvalda projekt som hon lämnade in till stipendie-juryn, har Lina tydligt visat att hon både har intresse och förmåga för att hantera komplexa, relevanta designutmaningar. Utmaningar som går ut på att skapa med designlösningar med potential att förbättra vardagen för de som behöver det mest”, säger Thomas Degn, programansvarig för Masterprogrammet i avancerad produktdesign.

FAKTA Michael Treschow-stipendiet
Michael Treschow-stipendiet instiftades 2003 och delas ut en gång om året av Michael Treschow, styrelseordförande Unilever, i samarbete med SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign. Syftet med stipendiet är att uppmuntra studenter att fortsätta studierna och utveckla sin designkompetens. Summan på stipendiet är 100 000 kronor och tilldelas en student som visat på djärvhet, nydanande och lust.

För mer information, kontakta gärna:

Elin Andersson, kommunikatör, Designhögskolan, Umeå universitetTelefon: 090-786 90 31
E-post: elin.andersson@umu.se

Redaktör: Anna-Lena Lindskog