Publicerad: 2011-07-01

Litteraturvetare tipsar om sommarläsning

NYHET Svårt att välja vilka böcker du ska läsa i sommar? Nu har du chansen att ta del av några av Umeå universitets litteraturvetares bästa lästips.

"Kanske det roligaste som publicerats i Sverige"

Namn: Anders Johansson
Forskar om: subjektivitet och litteratur
Mitt tips: Eric Ericsson, Korrespondens
Därför att: han synliggör samhället genom besynnerliga brev. Kanske det roligaste som publicerats i Sverige.
Läser själv i sommar: Lars Norén, En dramatikers dagbok, om jag inte tröttnar.

"Kerstin Thorvall när hon är som bäst"

Namn: Maria Jönsson
Forskar om: Kerstin Thorvalls författarskap
Mitt tips: Jonas och kärleken (1980) och I min trotsålder (1971) av Kerstin Thorvall
Därför att: Jonas och kärleken går att läsa många tillsammans. Den talar till både barn och vuxna om hur det kan kännas att vara förälskad, även om den i det här fallet handlar om sexårige Jonas och hans kärlek till Susanne. I min trotsålder speglar Thorvall när hon är som bäst, hennes rörande, barnsliga sätt att skriva om familjeliv och vardag, hur hon med lätt hand småputtrar kring trivialiteter över avgrunder av ångest. Boken är en kåserisamling, lämplig att ha med sig på resa eller strand.
Läser själv i sommar: Eyvind Johnsons Krilon-trilogi

"Jernbanan kan råka förändra resten av ditt liv"

Namn: Annelie Bränström Öhman
Forskar om: Kärlek och andra känslor i litterär gestaltning – just nu i Sara Lidmans romaner.
Mitt tips: Sommarens måste ha för alla deckarfantaster är förstås den eleganta Dorothy Sayers-boxen, med alla fyra romanerna om Lord Peter Wimsey och Harriet Vane (Oskuld och arsenik, Drama kring ung dansör, Kamratfesten och Lord Peters smekmånad). För den som helst slipper deckare är det hög tid att läsa Sara Lidman, förstås. Romansviten Jernbanan räcker en hel sommar - och kan råka förändra resten av ditt liv.
Därför att: Dorothy Sayers för att hon är så "witty" – och därtill en av deckargenrens skarpaste människokännare. Bara damerna i den hemliga deckarklubben "Kattfarmen" är värda hela pengen för boxen - som dessutom är oemotståndligt snygg. Sara Lidman därför att ditt liv helt enkelt blir fattigare om du går miste om vad som händer när "den där glittrande knulan längst in i det där häggbärsberget som Hagar svept in i flortunna pannkakor med vispgrädde som moln av tyll..."
Läser själv i sommar: Dorothy Sayers och Sara Lidman. Och så mycket poesi jag hinner.

"Lysande skildring av människöden"

Namn: Anders Öhman
Forskar om: Litteraturens roll i skola och samhälle, norrländsk litteratur, populärlitteratur
Mitt tips: Tom Rachmans, De imperfekta (The Imperfectionists)
Därför att: Det är lysande skildring av människöden kring en engelskspråkig dagstidning med säte i Rom. Här finns exempel på hur slumpens lagar inverkar på en människas liv, här finns ensamhetens labyrinter och kärlekens pris, allt gestaltat i skuggan av en hotande nedläggning.
Läser själv i sommar: Dostojevskij, Steve Sem-Sandbergs De fattiga i Lodz, Roberto Bolanos 2666.

"En bok att återvända till"

Namn: Julia Pennlert
Forskar om: Poesi på nätet, poesinätgemenskapen www.poeter.se
Mitt tips: Lars Forssell – En bok för alla människor (1975)
Därför att: Det är en bok att återvända till, en bok som man kan sträckläsa eller bara läsa någon enstaka text.
Läser själv i sommar: I sommar läser jag Karl-Ove Knausgårds självbiografi Min kamp del 1 & del 2.

Foto: Rasmus Lundgren

Låna sommarlitteraturen på Umeå universitetsbibliotek

Sök böckerSommar på biblioteket 2011 - öppettider och annat matnyttigtAlbum i mobilen

Redaktör: Karin Wikman