Publicerad: 2008-12-12

Lucia i sitt första luciafirande

NYHET Studentkören anordnade tillsammans med Kultur på campus som vanligt luciatåg på campus även i år. Franziska Gross, sopran i kören, kommer ursprungligen från Tyskland och har bott i Umeå ett halvår. Hon blev, till sin stora förvåning, huvudperson i sitt livs första luciafirande.

Det är de som sjunger basstämman i kören som bestämmer vem av körmedlemmarna som ska vara lucia. De valde Franziska Gross,
– Det är en ära att få vara lucia. Jag är ju bara här i Sverige i ett år, och jag tror att de andra i kören tyckte att jag skulle få testa att vara lucia. Men det blir nog lite nervöst, berättar Franziska på telefon dagen innan allt lussande ska ske.

– Jag kände till luciafirandet lite innan jag kom till Umeå. Jag läste svenska/nordiska språk i Tyskland, och där fick vi läsa om traditionen. Men, generellt känner inte människor i Tyskland till lucia, det firas inte där, säger Franziska,

Franziska Gross har berättat för sin familj hemma i Tyskland att hon är årets lucia på universitetet, och de har gratulerat henne och önskat lycka till. – Fast lite märkligt tycker de nog att luciatåget är, vi har ju inget sånt hemma.
Vilken är din favorit bland luciasångerna?
– Det är nog ”jul, jul, strålande jul”, tycker Franziska.

På fredag den 12 december lussade Franziska och de andra i kören runt om på universitetet. Allt gick bra, och de gjorde bland annat ett bejublat framträdande i en fullproppad Aula Nordica.

Redaktör: Elin Andersson