Publicerad: 2017-05-09

Lyckad final av studenttävling i digital medieproduktion

NYHET För femte året i följd arrangerades tävlingen Utmaningen vid Umeå universitet. På 48 timmar ska studenterna på Digital medieproduktion skapa en produktion, i år var det kulturorganisationen Verket som studenterna skulle gestalta.

Ett stort antal studenter samlades i nya fokusmiljön MIT-place på Umeå universitet för att följa finalen av 48-timmars tävlingen Utmaningen. Eftermiddagen inleddes med visning av årets bidrag i ”biosalongen” därefter var det mingel och fika i stora miljön medan juryn diskuterade.

Bilden ovan: Vinnare, jury och hedersomnämnande.Längs fram ligger årets vinnare Mohamed Kifah Thewaini.Sittandes är från vänster Sophie Zetterberg,Johan Öhrlund och Martin Sander (deltagare i gruppen som fick hedersomnämnande).
Bakersta raden, från vänster, Jonathan Nilsson (deltagare i gruppen som fick hedersomnämnande), följt av årets jury Jennifer Lindqvist, David Fahlberg, Gustav Orvefors och Tina Vesterlund.

Tävlingen ger studenterna fria ramar till att utforma en produktion. I år var det kulturorganisationen Verket som var temat för utmaning.

Juryn tittar särskilt på:

• idé och koncept
  • tolkning (av årets tema)
  • paketering (inkl presentation under själva dagen)
  • utförande (juryn har olika kompetenser att se utifrån, vilket blir riktigt bra eftersom studenterna kan välja format)
  • helhet

Årets jury bestod av David Fahlberg, Tina Vesterlund, Gustav Orvefors och Jennifer Lindqvist, alla  fyra tidigare studenter från Digital medieproduktion.

Första pris

Första pris i Utmaningen gick till Mohamed Kifah Thewaini, som går år 2 på DMP. Juryns motivering: "Genom text, bild och ljud väcker bidraget känslor av passion och engagemang. Med ett tydligt koncept, enhetliga designval och en klar förståelse för verksamheten är budskapet glasklart - länge leve verket!"

Hedersomnämnande

Ett särskilt hedersomnämnande gav juryn till Jonathan Nilsson, Johan Öhrlund, Sophie Zetterberg och Martin Sander, DMP år 1. Juryns motivering: "Med en klar förståelse för det retropsykedeliska bildspråket visar bidraget på en hantverksmässig professionalitet och ett unikt konstnärligt uttryck."

Emma Swanström och Patrik Wallström från Verket var imponerade av vad studenterna producerat under den korta tiden och hur väl de förhållit sig till Verkets värdegrund. De nämnde bland annat bidraget ”A place for everyone” av Linnea Rådahl, Linnea Öhlund och Jennifer Sjögren, DMP år 1, som skapat en film som visar gemenskapen vid Verket.

Ansvariga för Utmaningen har varit Karin Danielsson, Joakim Lidström och Johan Bodén, Institutionen för informatik.

Utmaningen
Under minglet kunde gästerna se alla de bidrag som lämnats in under de fem år som utmaningen genomförts (första gången var 2013 på initiativ av DMP-alumnen Ida Renström).

Redaktör: Mikael Hansson