Publicerad: 2017-03-23

Lyckad räkmacka när studenter möter it-företag

NYHET En riktig räkmacka blev det när 240 it-studenter mötte 25 it-företag för att knyta kontakt och hitta framtida arbetsgivare.

Att testa spel i VR-miljö, utvecklat av Sogeti, var mycket populärt.

Det bubblar i Umeås och Örnsköldsviks it-bransch av tillväxt och positiv framtidstro. Enligt en undersökning så behöver it-företagen i enbart Umeå upp mot 1000 nya medarbetare inom de närmaste åren. Det handlar då om såväl erfarna seniora personer som helt nyutexaminerade studenter.

Intresset för att mötas är mycket stort hos både studenter och it-företag. Det märks på den livliga aktiviteten under arrangemanget Räkmackan som igår hölls på Umeå universitet då 240 it-studenter fick möte 25 it-företag från Umeå och Örnsköldsvik. Snabbt stiger ljudnivån i företagens montrar. Studenterna är målmedvetna med sina frågor och företagen ivriga över att få berätta om sin verksamhet.
– Det är fantastiskt, vilken uppslutning av studenter. De är så sugna på att träffa oss företag, utbrister Eva Lund, projektledare på Teknikhuset, som tillsammans med sin kollega Björn Norlén står och pratar med studenterna Fredrik Johansson och Oskar Olausson, som båda läser interaktionsdesign.

Stort behov av att rekrytera

Att it-branschen i Umeåregionen växer håller hon med om.– Det finns ett väldigt behov hos oss företag, alla rekryterar. Branschen växer och det blir fler it-företag, säger Eva Lund. Själva söker Teknikhuset just nu webb- och app-utvecklare.
– Vi är 30 idag och kommer att rekrytera ett par stycken under året.

Några av de större konsultföretagen finns också på plats. Johannes Hörnberg, platschef för Sogeti i Umeå, har tillsammans med sina medarbetare monterat upp ett VR-spel som tagits fram av bolaget lokalt i Umeå.
– Vi ska anställa 15 – 20 personer i år. Vi har redan anställt åtta det här året. Vi vill ha en blandning av nyutexaminerade och erfarna, hälften av varje. Vad gäller studenter är det bland annat systemvetare, datavetare, interaktionsdesigners och de som studerat beteendevetenskaplig it som vi tittar på, säger Johannes Hörnberg.

Tactel utvecklar informations- och underhållningssystem för flygplan som gör att flygresenärer som exempelvis vill titta på en film kan göra det tack vare Tactels produkter. Företaget har en nygammal historia i Umeå. Utvecklingskontoret har efter några år av frånvaro från Umeå börjat byggas upp igen. På ett halvår har sju medarbetare tagits in på kontoret i Umeå.– Tittar du på vår hemsida så söker vi Android-, Ios- och frontendutvecklare som speciella roller. Men vi söker alltid folk. Kommer det en intressant person så kan vi anställa den, säger Örjan Strömberg som tillsammans med Göran Lundin står i Tactels monter.
– Vi hade startade igen här för att det är en bra ort och här kan vi hitta folk, säger Örjan Strömberg.

Dizparc har också nyligen slagit upp sina portar i Umeå och visar på en snabb tillväxt.
– Vi siktar på att bli 20 personer innan året är slut och vi är elva nu. Vi behöver systemutvecklare, affärsutvecklare, projektledare och personer som vill jobba med affärssystem och business intelligence, säger Anna Nabb som tillsammans med Thomas Johansson möter studenterna under Räkmackan.

Clavister med huvudkontor i Örnsköldsvik öppnade ett helt nytt utvecklingskontor i Umeå hösten 2015. Företaget har kunder över hela världen och bygger avancerade lösningar för brandväggar och säkerhetssystem. På bara drygt ett år har Clavisters kontor i Umeå vuxit till 20 medarbetare.
– Vi har stärkt jättemycket under den här tiden. Vi är här framför allt för att synas för studenterna. Vi behöver C-utvecklare, säkerhetsutvecklare, testingenjörer bland annat, säger Henrik Olsén.

Många företag på plats

Deltagande företag under dagen var AddCream, CGI, Cinnober, Clavister, Codemill, dizparc, Dohi, FältCom, GH2 Green Hydrogen, Hi5, ITS vid Umeå universitet, Omegapoint, Knowit, Realsprint, Sogeti, Solidar, Sportswik, Svenska Försäkringsfabriken, Tactel, TeamNorr, Teknikhuset, UDK, Umeå Energi och Vitec Software Group.

Räkmackan arrangeras av Umeå kommun, Umeå universitet, Örnsköldsviks kommun, Umeå naturvetar- och teknologkår, Umeå studentkår och Umeå Medicinska Studentkår.

Foto: Mattias Pettersson

Redaktör: Mikael Hansson