Publicerad: 2016-09-09

Lyckad uppstart för co-op 2016

NYHET Tio företag och omkring 60 ingenjörsstudenter samlades på Sliperiet den 7 september för att lära känna varandra och få veta mer om co-op, en utbildningsmodell som bygger på samarbete mellan utbildning och näringsliv.

Studenterna från högskoleingenjörsprogrammen i maskinteknik respektive elektronik och datorteknik kommer att konkurrera om ca 15 platser i företagen i år, och förhoppningen är att fler företag och platser ska tillkomma nästa år.

Katarina Henriksson på Externa relationer, som är samordnare för co-op, berättar att modellen togs fram i USA i början av 1900-talet, och att den fortfarande ofta används där, liksom i Kanada och flera andra länder. I Sverige har Högskolan Väst i Trollhättan gått i bräschen, och Umeå universitet har lärt sig mycket av deras sätt att arbeta.
- Vi har anpassat modellen till undervisningen här, men momenten är desamma: två betalda arbetsperioder, på sommaren efter år 1 samt efter år 2, och examensarbete i samarbete med företaget, säger Katarina Henriksson.

Cranab var först ut att presentera sitt företag för studenterna under co-op dagen. Mikael Öbrand, chef för miljö och kvalitet, och co-opstudenterna Anton och Torbjörn rekommenderade alla att söka till Cranab och bjöd in alla intresserade att göra studiebesök hos företaget i Vindeln.

Ålö är också ett av de företag som deltagit i co-op sedan starten. Britta Malmqvist från HR-avdelningen berättade att de inte tvekade när de blev erbjudna att vara med.
- Vi hade saknat ett samarbete med universitetet, och det här passade oss perfekt, vi sade ja på en gång!

Staffan Schedin, programansvarig för högskoleingenjörsprogrammet i maskinteknik och Ville Jalkanen, programansvarig på elektronik och datorteknik, menar att co-opmodellen är värdefull för både studenter och företag. Studenterna får in företagsanknytning i projekten de jobbar med under utbildningen, de får sommarjobb, exjobb i samarbete med företaget och bygger upp ett kontaktnät som blir särskilt värdefullt efter examen. Företagen i sin tur får studenter som är bättre förberedda för arbetslivet.

Joel Cederqvist är tidigare co-opare och jobbar idag som ingenjör på Ålö.
- Jag jobbade som svetsare och vidareutbildade mig ganska sent i livet. När jag kom in som co-opstudent på Ålö kom jag in i möten med ledning och chefer redan från början. Det var en helt ny värld. Det här är det mest spännande jobb jag haft, och det hade inte hänt om jag fortsatt att svetsa.

Anders Lindberg regionchef vid Knightecs rekommenderade de studenter som känner sig som tävlingsmänniskor med kommunikativ förmåga att söka sig till konsultbranschen, eftersom den är omväxlande och möjlig att själv påverka i stor utsträckning. Han menade att studenterna hade ett bra läge för framtiden.
- Jag är avundsjuk på er studenter! Ni har just börjat, och redan nu är det tiotalet företag här som bröstar sig så mycket som möjligt för er.

Universitetets samordnare Katarina Henriksson rekommenderade studenterna att söka till alla företag.
- Gå på intervjuer, visa intresse. När ni får ett erbjudande om en plats, då kan ni välja, ja eller nej.

Läs mer om Co-op

Enheten för externa relationer