Publicerad: 2018-02-26

Lyckad utmaning för studenter på Digital Medieproduktion

NYHET Den årliga utmaningen för studenter på Digital Medieproduktion blev minst sagt lyckad. Av alla nio bidrag utsågs en vinnare och två hedersomnämnanden under vernissagen som hölls i MIT-place.

Utmaningen är ett återkommande koncept där studenter på Digital Medieproduktion uppmuntras att producera något inom ramen för utbildningen kopplat till ett givet tema. Det är en chans för stunderna att inspireras och engagera sig utanför studierna. I år var temat Samuel Petterssons, porträttfotograf i Umeå, bildserie The Animal. Under årets upplaga hade studenterna 48 timmar på sig att producera något inom området inspirerat av Samuel Petterssons verk.

Vernissagen hölls i MIT-place, där studenterna presenterade och visade upp sina produktioner. Bedömningen av bidragen skedde utav en jury bestående av tidigare studenter på Digital Medieproduktion, Sissela Winberg, Samuel Olsson, Marcus Strandgren och Fanny Routovaara. Juryn, som alla har olika bakgrund inom området bedömde bidragen utifrån:• Utförande (teknik, ambition och tid)• Konstnärlighet (originalitet och känsla)
• Koncept (idé och paketering)

Efter visningen presenterades vinnaren av Utmaningen 2018, som blev Jonathan Nilsson som producerat en grafisk filmposter. Motiveringen löd: Personen har visat stor skicklighet inom sitt hantverk och har skapat ett konkret och fullständigt verk inom kort tid. Konceptet är redo för marknaden, vi vill se filmen!

Det delades även ut två hedersomnämnanden, ett till Mohamed Kifah Thewaini som producerat en kortfilm och ett till Nazar Larsson vars bidrag bestod av ett foto. Med på plats var även konstnären, Samuel Pettersson, som tyckte att det var väldigt kul att se studenternas olika tolkningar av sitt eget verk, The Animal.

Foto: Andreas Nilsson

Redaktör: Fanny Routovaara