Publicerad: 2016-06-29

Lyckat deltagande i rättegångstävling

NYHET En andraplats i sin division och en utmärkelse som bästa pläderare. Det blev resultatet för en grupp Umeåstudenter vid en rättegångstävling i Finland.

Juriststudenterna på den valbara kursen Praktisk Europaprocess deltog nyligen i den årliga nordiska rättegångstävlingen på temat mänskliga rättigheter enligt Europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna (EKMR). Det var andra gången som Umeå universitet deltog i tävlingen och studenterna lyckades väl. De kom tvåa i sin division och Robin Enander fick utmärkelsen som bästa pläderare i divisionen.

I år hölls rättegångstävlingen i Helsingfors och totalt 13 lag deltog. Umeås lag, lag Kaiding, bestod av studenterna Tatjana Johansson, Elisabet Leth, Anton Peterzén, Sebastian Kumlin och Robin Enander. Bakom varje tävlande lag står en advokatbyrå och Umeålaget stöttades av advokatbyrån Kaiding både före och under tävlingsdagarna. Nästa års tävling kommer att hållas i Stockholm.

Sebastian Kumlin, Anton Peterzén, Tatjana Johansson, Robin Enander och Elisabet Leth utgjorde Umeås lag i den nordiska rättegångstävlingen.

Redaktör: Katarina Lundqvist