Publicerad: 2011-09-23

Lyckat möte med it-företag för studenter

NYHET Intresset är stort när it-företagen gästar Datavetenskap vid Umeå universitet för att möta nya studenter. Budskapet från företagen är tydligt. Stanna kvar här i Umeå så får ni möta världen genom oss.

– Ni kanske vill till London eller Silicon Valley. Men vi vill att ni stannar här, för vi tror på att ta världen till Umeå, inleder Joel Nordin från Dohi Sweden sin appell till studenterna. De övriga företagen hakar gärna på och berättar även de om ofta mycket stora internationella kontakter man har, och att man därför också i Umeå kan erbjuda stora utmaningar för var och en.

Mötet mellan studenter och it-företag är viktigt. Det märks när 14 it-företag från Umeå gästar Datavetenskap vid Umeå universitet för ett första möte med årets nya studenter. För företagen är det viktigt att redan från första början få börja bygga relationer med studenterna. För studenterna är det lika intressant att få en inblick i vad som väntar efter studierna, även om det är flera år kvar till examen.

De 140 studenter som samlats till Näringslivsdagen har precis börjat sin första termin och kommer från datavetenskap och civilingenjörsprogrammet för interaktion och design. Under en halvdag får de nu möta it-konsultbolag, spelföretag och olika produktbolag med stark it-koppling.

Fredrik Georgsson, Datavetenskap, konstaterar att Näringslivsdagen är viktig. Här tillsammans med Jonas Westling och Andreas Nordgren från Vitec.

Budskapet från företagen är klart och tydligt. Gemensamt betonar de vikten av att engagera sig redan som student. Men inte bara i att bli duktig på programmering. Viktigt är också att ha ett driv, att tillåta sig ha en passion för något och utveckla det. Men samtidigt understryker flera av företagen det nödvändiga i att vara strukturerad, att redan som student öva sig i att göra punktlistor över vad man ska klara av under veckan och sedan också göra det. En viktig övning inför kommande krav på att hålla deadlines.

Viktigt kunna kommunicera

Flera av företagen betonar också vikten av att kunna kommunicera. Ensamarbete går bort, dagens it-företag bygger på arbete i grupp och att man kan lära av varandra. Därför är det bra att öva upp sin språkkänsla i både svenska och engelska, påpekade flera av företagen.

– Det jag tycker behövs är att man är kreativ och visuell, att man kan kommunicera. Och förstås, ni måste också vara kompetenta, sammanfattade Anders Backman från Algoryx.

Ser gärna fler tjejer

Bland årets 140 nya studenter är de flesta unga män. Så har det länge sett ut i it-branschen och årets kull är inget undantag. Det här är något som både universitet och företagen försöker komma till rätta med, även om det är en tuff kamp man för.

– Vi är stolta över att vi är över 25 procent tjejer i bolaget. Men vi har högre mål än så. Alla ni tjejer är särskilt välkomna till oss, menade Charlotta Erlandsdotter Berglund från it-konsultföretaget Sogeti, som idag har 130 anställda i Umeå.

Fredrik Georgsson, ansvarig för dagen från institutionen för Datavetenskap, är mycket nöjd över mötet mellan studenterna och it-företagen.

– När vi började med detta för några år sedan hade vi fyra företag här. Nu har vi 14 här. Det visar vilken het och expansiv bransch det här är, konstaterar han inför de lyssnande 140 studenterna.

Redaktör: Mikael Hansson