Publicerad: 2013-09-19

Lyckat möte mellan it-företag och studenter

NYHET När Umeå universitet bjuder in till karriärdag för studenter som läser datavetenskap och interaktionsdesign är intresset stort både från företagen och studenterna själva. Här ges ett unikt tillfälle att knyta kontakter som kan leda till såväl examensarbeten som framtida anställning.

Karriärdagen riktas till alla nybörjarstudenter på 3 - 5-åriga utbildningar inom IT-området vid teknisk naturvetenskaplig fakultet vid Umeå universitet. Inbjudna är även de studenter som går sina sista terminer och nu siktar mot examensarbeten och anställning.

Under dagen samlas över 200 studenter för att direkt få möta och prata med ett tjugotal företag. Här finns flera av de stora it-konsultbolagen som berättar om it-konsultens vardag, här finns företag som tar fram produkter inom affärssystem och geografiska informationssystem sida vid sida med företag som jobbar med digitala upplevelseindustrin och mediebranschen, avancerade simuleringar och system för byggnadsindustrin. Bredden är mycket stor och för studenterna blir det en möjlighet att knyta kontakter som kan leda till både kommande examensarbeten och kanske framtida anställning.

Syftet med Karriärdagen är att studenterna tidigt i sin utbildning ska få en bild av sin framtida yrkesroll, regionens IT-arbetsmarknad samt vilka kunskaper och färdigheter som framgång i arbetslivet förutsätter.

Föredrag om finansiell IT

Under lunchen går företagens representanter iväg för att äta tillsammans. Det blir för dem ett uppskattat tillfälle att utbyta erfarenheter om läget i branschen. Kvar i salen med avgångsstudenterna stannar Tomas Forsberg från Cinnober för att hålla ett lunchföredrag om finansiell IT.

Cinnober bygger system för börser och så kallade clearinghouse runt om i världen och kunderna finns i Dubai, Thailand, Brasilien, London och andra internationellt heta finansmetropoler. Nu finns stora planer för Umeå sedan man 2012 tog över japanska Nomuras kontor med ett 40-tal utvecklare och man vill gärna berätta mer om vad finansiell IT innebär.

Avancerade system för riskhantering

Medan studenterna sätter sig tillrätta och vecklar ut lunchmackorna som delats ut berättar Tomas Forsberg om de mycket avancerade it-system som byggs för att börser och aktiehandel kan fungera.

– Vi jobbar hela tiden med riskhantering och stabilitet. Driftsäkerheten är viktig och realtidsövervakning är ett krav, säger Tomas Forsberg och betonar att datavetare och utvecklare är nyckelpersoner för hela den finansiella branschen.

– Det är sådana som ni som kan svara på frågorna om hur systemen ska byggas när cheferna där uppe inte vet, fortsätter Tomas Forsberg och tittar ut över studenterna.

Intresset är stort

För många blir Tomas Forsbergs föredrag om finansiell IT en inblick i ett helt nytt område och efteråt fångas han upp av flera studenter som vill veta mer.

Frågorna från studenterna blir många. Hur ser ni på hårdvara ute hos bankerna? Det finns ju råa rykten om att det fortfarande rullar 486:or där ute? Vilka språk tittar ni på? Java, eller annat? Studenterna är nyfikna och vill veta mer om en marknad som de kanske inte tittat så mycket på förut.

– Finansiell IT har inte varit så lockande för mig förut men nu är det klart mer intressant, säger Stefan Loesjö efter att han fått höra mer av Tomas Forsberg om branschen och innan han går vidare till de andra företagen för att få veta mer om deras verksamhet.

På plats fanns Algoryx, CodeMill, Dohi Sweden, ITS (Enheten för IT-stöd och systenutveckling), Tieto, UDK, Sogeti, Cinnober, Swedbank IT, Försvarsmakten, Acino, CGI, Academic Work, Vitec, Skysparc, KnowIT, IGIS, Bontouch, Zert och Consultec.

Dagen arrangerades i samverkan med Närkontakt vilket är teknisk-naturvetenskapliga fakultetens och Tekniska högskolans arbete för att utveckla samverkan med regionens företag och näringsliv.

Bilden ovan: Studenterna Andreas Ölund, John Valinger och Stefan Losjö vill gärna veta mer om finansiell IT. Tomas Forsberg från Cinnober svarar gärna på alla frågor.

Redaktör: Mikael Hansson