Publicerad: 2008-11-06

Lycksele djurpark blir digital

NYHET Snart kommer det att bli möjligt att följa djuren på Lycksele djurpark enbart med hjälp av några klick på din dator. Forskare vid Umeå universitet har tilldelats EU-medel för att utveckla en digital djurpark.

Visa större karta

Att kunna se Lycksele djurpark från ovan genom en karttjänst som Google maps är inget nytt. Det nya blir att därifrån gå vidare och verkligen besöka och uppleva djurparken.
– Vi vill ge en upplevelse av att du faktiskt är där och även kunna se livet från djurens synvinkel. Att få veta vad myskoxen ”Hektor” gör, hur han rör sig på dagarna, att se honom live och betrakta djurparken ur hans synvinkel är några av de aktiviteter som skulle kunna bli möjliga. Begreppet ”besöka” djurparken kommer att få en ny betydelse, säger Johannes Karlsson, som är projektledare.

Forskningsprojektet ”Digital djurpark” har som vision att skapa nya upplevelser av besöket i den annars så traditionella turistattraktionen som en djurpark. Tänk dig att du surfar in på Google maps, klickar dig fram till Lycksele djurpark och faktiskt får en upplevelse av att du befinner dig i djurparken. Tanken är att du genom att klicka dig fram ska kunna få reda på mer fakta om djuren i parken, både allmän fakta om arten men också specifik information som rör precis den individ du valt. Att sedan kunna placera dig själv på kartan av djurparken ska kunna ge dig en upplevelse av att vara där och se hur det faktiskt ser ut på just den platsen i djurparken som du valt att besöka. Du ska få en känsla och upplevelse av hur det är att vara på plats.

Tekniken som ska kunna förverkliga detta är ett trådlöst sensornätverk som ska samla in information om djuren och dess omgivning i form av t.ex. bild och ljud. Informationen ska sedan bearbetas så att den kan presenteras med interaktiv design på webben, både i handenheter och i mer stationära datorer.

Det är en forskargrupp vid ”Digital Media Lab”, Institutionen för tillämpad fysik och elektronik, Umeå universitet, som har fått EU mål 2 pengar för att genomföra detta projekt. Total budget för projektet är 7,6 miljoner och det kommer att pågå under tre år fram till och med 2011. Projektet genomförs i samarbete med Lycksele djurpark och med en forskargrupp från CSIRO i Brisbane, Australien.

För ytterligare information, kontakta gärna: Johannes Karlsson, projektledare Telefon: 090-786 70 56
E-post: johannes.karlsson@tfe.umu.se

Redaktör: Karin Wikman