Publicerad: 2013-05-20

Malin Johansson över kvalgräns för junior-EM i slägga

NYHET Med helgens toppnotering på 60,68 meter har Malin Johansson nu med sig att hon klarar kvalgränsen 60 meter för junior-EM för 22-åringar i släggkastning. Malin är elitidrottsstudent vid Idrottshögskolan, Umeå universitet.

Släggkastaren Malin Johansson från Strömsund är till vardags civilekonomstudent på Umeå universitet. Hon är en av ca 250 elitidrottsstudenter som har valt att kombinera elitidrott med studier via Idrottshögskolan vid Umeå universitet.

Johansson har under helgen tävlat två gånger på hemmaplan i Umeå för att starta upp sin tävlingssäsong. Vid båda tillfällena kastade hon över den utsatta kvalgränsen 60 meter. Som längst denna helg blev det 60,68 m. Hennes personliga rekord är från 2011 och lyder 60,76 m.

Att Johansson kastar så långt redan nu ger goda förhoppningar om att bli uttagen till JEM22. Förmodligen kommer hon att kasta betydligt längre ganska snart eftersom hon ännu inte är i närheten av någon toppform. Själva nomineringen av aktiva till detta mästerskap kommer att ske allteftersom under juni månad för att sedan presenteras som ett slutgiltigt lag den 1 juli.

Junior-EM för 22-åringar är Johanssons huvudmål denna friidrottssäsong och tävlingen avgörs i Tammerfors, Finland, den 11-14 juli.

Redaktör: Emilott Lantz