Publicerad: 2014-02-27

"Man blir aldrig för gammal för att bli glad av beröm!”

NYHET Lars-Erik Edlund, professor i Nordiska språk på Institutionen för språkstudier, har tagit emot medalj i 8:e storleken i Serafimerordens band, för framstående insatser för svenskt universitetsliv. Lars-Eriks huvudsakliga forskningsområden är namnforskning, dialektologi och språkhistoria och han har genom åren hållit en mängd föredrag för olika organisationer och föreningar.

–Jag har alltid tyckt att det har varit väldigt kul att jobba med det jag gör, säger Lars-Erik. Jag har ju också haft privilegiet att få jobba med min hobby. Och jag trivs med det!

Hur var det att få medalj av kungen?

–Det var en fin upplevelse! Vi var på kungliga slottet och det var olika företrädare för framför allt samhällsliv som fick ta emot medalj: ärkebiskopen, Pär Nuder och chefen för Dramaten bland annat. Och så jag som fick medalj för min universitetsverksamhet. Det var väldigt roligt att få en medalj av kungen och ett diplom av drottningen. Det var högtidligt och speciellt. Kungen höll ett väldigt fint tal där han bland annat sa ”den här medaljen får ni för era insatser och den får ni av svenska folket”.

Vad symboliserar det att få medaljen?

–Är man universitetsanställd är naturligtvis arbetet med att undervisa och forska det essentiella, men det är också viktigt att universitetet kan bidra med insatser i samhället. Jag har alltid jobbat mycket med föredrag och samarbetat med olika föreningar utanför universitetet. Jag tycker att det är viktigt att man bidrar med den kunskap man har fått genom åren i andra samhällssektorer. Det är det den här medaljen symboliserar, att kunna föra ut kunskap från universitetet till samhället, men också att ta med sig kunskap från samhället tillbaka till universitetet.

Vad betyder det för institutionen?

–Det är alltid roligt för en institution som vår att någon blir hedrad. Alla får glädjas åt alla. Det är en väldigt trevlig institution och jag trivs verkligen här, vilket jag tycker speglar att det är en bra miljö att jobba i.

Och hur känns det för dig? Är det något som är annorlunda?

–Det är oväntat många som har uppmärksammat det här, själv har jag inte tänkt så mycket på det. Folk har kommenterat och hört av sig och gratulerat. Gamla kontakter har också växt till liv, det har varit väldigt kul. Man blir aldrig för gammal för att bli glad av beröm!

Redaktör: Veronica Wiman Nilsson