Publicerad: 2016-10-19

Många höjdpunkter på Umeå universitets årshögtid

NYHET När årets högtid startar på fredag den 21 oktober går det att lyssna både till matskribenten Ella Nilsson och fredspriskandidaten Denis Mukwege. På lördag den 22 oktober bjuds på ett brett populärvetenskapligt program, följt av högtidsceremonin då 7 hedersdoktorer promoveras, 16 professorer installeras och 10 pristagare uppmärksammas. Dessutom delas två förtjänstmedaljer ut, och universitetets åttonde rektor Hans Adolfsson installeras och får motta rektorskedjan.

– Att besöka universitetet de här dagarna är som att bjudas på ett dignande smörgåsbord – det svåra är att bestämma vad du ska välja bort! Det är fritt fram och gratis för alla intresserade att dyka upp på alla föreläsningar och programpunkter. Umeå har dessutom ett rykte om sig att ha en särskilt trevlig ceremoni, så jag hoppas att många vill följa den på plats på lördag, säger ceremonimästare Charlotte Wiberg, och poängterar att ingen särskild klädsel krävs för ceremonipubliken.

Startskottet för universitetets årshögtid går redan på fredag kl. 10.00. Då inviger överbibliotekarie Mikael Sjögren en utställning om 2016 års nya hedersdoktorer, professorer, pristagare och medaljörer på Universitetsbiblioteket. Strax därefter håller hedersdoktor Ella Nilsson ett föredrag med rubriken Min resa i matriket.

Hedersdoktor Denis Mukwege.
Foto: Torleif Svensson.

Kl. 10.30 öppnas så dörrarna till Aula Nordica, där den flerfaldigt prisade och fredsprisnominerade Dr Denis Mukwege föreläser kl. 11.00 om sitt arbete för fred i Demokratiska republiken Kongo, och sitt arbete mot sexuellt våld i det land som både kallats ”Mörkrets hjärta” och ”Världens våldtäktscentrum”.

Mer om föreläsningen ”A road to peace”

32 populärvetenskapliga föreläsningar

På lördag den 22 oktober följer ett späckat program av populärvetenskapliga föreläsningar, med start kl. 9.00 i Samhällsvetarhuset och Humanisthuset. Då går det att välja på 32 olika föreläsningar om exempelvis inkomst och hälsa i Västerbotten, antibiotikaresistens, narkotikamissbruk, datormoln, hållbar landsbygdsutveckling, rättvisa skatter och havsmiljö, och lära sig mer om sjukdomar som cancer, celiaki, glaukom och klamydia. Föreläser gör hedersdoktorer, professorer och pristagare.

Föreläsningsprogram med tider och lokaler

Högtidsceremoni med medaljer och rektorskedja

På lördag kl. 17.00–19.00 äger årshögtidens ceremoni rum i Aula Nordica. Då promoveras 7 hedersdoktorer, 16 nya professorer installeras och 10 vetenskapliga priser och 2 förtjänstmedaljer delas ut. Dessutom installeras nytillträdde rektor Hans Adolfsson och får motta rektorskedjan i guld från universitetsstyrelsens ordförande Lennart Evrell.

Alla intresserade kan på plats följa högtidsceremonin, och för åhörare gäller ingen särskild klädkod.

Mer om årets hedersdoktorer, professorer, pristagare och medaljörer

För mer information om årshögtiden, kontakta:

Charlotte Wiberg,Ceremonimästare, Umeå universitet
E-post: arshogtid@umu.se
Tel: 070-201 1540

För mer information om Dr Denis Mukweges besök, kontakta:

Petra KäckKommunikatör vid Umeå universitetTel: 072-531 70 53
E-post: petra.kack@umu.se

Mattias Grundström MitzPresschef vid Umeå universitet,Tel: 090-786 50 89, 070-610 08 05
E-post: mattias.mitz@umu.se

Pressbilder på årets hedersdoktorer, nya professorer, pristagare och hedersmedaljörer

Redaktör: Camilla Bergvall