Publicerad: 2009-11-20

Många karriärvägar för tekniska fysiker

NYHET För civilingenjörer i teknisk fysik finns många olika karriärvägar. Bästa sättet för en student att ta reda på vad som väntar efter utbildningen är oftast ett personligt möte med en yrkesverksam. Den 13 november träffades 20 alumner och 70 studenter inom teknisk fysik för att nätverka och inspirera varandra.

Jennifer Frankel och Rickard Klinkert, alumn respektive student, var två av deltagarna. Foto: Mattias Pettersson

De 20 alumnerna arbetar i dag inom många olika områden. På plats finns bland annat Anna Joelsson på arkitekt- och teknikkonsultföretaget SWECO, David Persson på verkstadskoncernen Sandvik, Henrik Envall på Konftel, som tillverkar konferenstelefoner, Anders Larsson och Christian Leijon på Totalförsvarets forskningsinstitut FOI, och Patrik Norqvist, universitetslektor i rymdfysik vid Umeå universitet, men kanske mer känd från TV-programmet Boston Tea Party.
– Jag är nog Sveriges enda fysiker som hamnat på Aftonbladets innelista, konstaterade Patrik Norqvist med ett leende.

Viktigt möte

En annan alumn på plats är Jennifer Frankel som arbetar på avdelning för medicinsk teknik vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå. – Mitt viktigaste möte under min utbildning var när jag pratade med en alumn. Jag hoppas att jag också kan inspirera någon student, säger hon. När hon hade hunnit halvvägs genom sina studier fick klassen besök av en alumn som arbetade på den plats där hon nu befinner sig själv. – Jag såg en chans att kunna kombinera mina två stora intressen för teknik och medicin. Vi började prata och jag bokade in ett studiebesök.
Studiebesöket resulterade i ett examensarbete, som sedan ledde till en anställning. I sin nuvarande yrkesroll ser hon viktiga poänger med att etablera ett nätverk med andra yrkesverksamma tekniska fysiker. Det ger en möjligt att få del av andras kunskap, men också att knyta kontakter med framtida samarbetspartners.

Vill få tips

Rickard Klinkert läser tredje året på civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik. – Jag hoppas kunna få tips om vilka jobb som jag kan arbeta med i framtiden. Det är frågor som jag funderar mycket på, men det är svårt att komma fram till ett svar. Den här typen av möten gör det enklare och det går inte att få för många exempel på vad man kan arbeta med, berättar han. Det var kärleken till matematik och fysik som lockade honom att börja studera teknisk fysik. Han ville också läsa en utbildning med breda yrkesmöjligheter.
– Min civilingenjörsexamen i teknisk fysik kommer att bli ett kvitto på att jag kan ta till mig kunskap och att jag därför också på ett smidigt sätt kommer att kunna sätta mig in i mitt framtida arbete.

Mycket kontakt med näringslivet

Rickard Klinkert berättar att det inom utbildningen finns flera möjligheter till kontakter med näringslivet, något som han tycker är väldigt positivt. Han har läst kursen ”Introduktion till ingenjörsarbete” och det finns flera projektkurser, där företag ingår som en partner. Dessutom medverkar ofta gästföreläsare, bland annat när det är dags att välja kurser.