Publicerad: 2012-04-05

Mångmiljonanslag för hjärnavbildning

NYHET Umeå universitet har tillsammans med Karolinska Institutet, Lunds universitet och Linköpings universitet tilldelats ytterligare ett anslag från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse. Bidraget på 24 miljoner kronor går till inköp av utrustning för hjärnavbildning.

Huvudsökande är professor Martin Ingvar från Karolinska Institutet och från Umeå universitet medverkar professor Lars Nyberg. Pengarna kommer att användas för att köpa in en så kallad MEG-skanner, som används för att mäta magnetfältet som alstras när elektriska signaler breder ut sig genom hjärnan. Utrustningen blir en nationell infrastruktur som forskare runt om i landet kommer att kunna ta del av. Detta blir ett stort lyft eftersom metoden inte finns tillgänglig i Sverige idag.
– Tack vare anslaget kommer vi att kunna stärka Sveriges konkurrenskraft inom kognitiv neurovetenskap. Det kommer också att ge oss en fantastisk möjlighet att utbilda nästa generations forskare i fältet, säger Lars Nyberg.

MEG-skannern blir bland annat ett viktigt komplement till den minnesforskning som forskare vid Umeå centrum för funktionell hjärnavbildning i dag utför med hjälp av tekniken fMRI.

Umeå universitet medverkar i ytterligare två ansökningar som fått bidrag av Knut och Alice Wallenbergs stiftelse. Mer information finns via länken nedan:

För ytterligare information, kontakta gärna:

Lars Nyberg, professor, avdelning för fysiologi och diagnostisk radiologi Telefon: 070-6092775
E-post: lars.nyberg@diagrad.umu.se

Redaktör: Karin Wikman