Publicerad: 2008-03-19

Människor, kultur och datorspel – spelsymposium 26-28 mars

NYHET Allt fler ägnar en allt större del av sin fritid åt datorspel, och därför behöver det forskas om hur vi använder och hanterar detta nya inslag i livet. I en internationell konferens vid Umeå universitet möts datorspelforskare från olika ämnen, men med World of Warcraft som den gemensamma nämnaren.

Symposiet på HUMlab tar upp de senaste perspektiven på datorspel och spelande, med ett speciellt fokus på onlinespel. World of Warcraft är ett återkommande ämne under konferensen, eftersom det just nu är ett av världens populäraste spel med miljontals spelare, och utan tvekan världens största online-spel för många spelare. De flesta av spelforskarna som deltar under konferensen spelar också det spel de studerar, och de spelar det tillsammans.

Konferensen, en antologi om World of Warcraft och flera andra gemensamma projekt är resultat av forskarnas digitala mötesplats i World of Warcraft. Varje onsdag träffas en liten grupp avatarer i vad som kan se ut som tyst kontemplation, men som i själva verket är intensiv kommunikation om tidigare och kommande spelforskningsprojekt.
– Digitala världar må vara skapade för spelande, men som alla andra ställen för avkoppling blir de platser där man nätverkar och är kreativa tillsammans, säger konferensens arrangör Torill Elvira Mortensen, postdocforskare på HUMlab och institutionen för kultur- och medievetenskaper.

De medverkande forskarna kommer från Sverige, Norge, Danmark, England, Irland, Italien och USA och representerar olika ämnen: etnologi, litteraturvetenskap, språk, historia, drama och teater, sociologi, kulturstudier, webteknologi, genusstudier och mediateori. Konferensprogrammet (www.humlab.umu.se/games2008) består av öppna föreläsningar, forskarseminarier och workshops. Föreläsningar och workshops är öppna för alla intresserade, och för de senare krävs föranmälan.

Två workshops handlar om så kallade "machinamafilmer", och deltagarna får lära sig hur man skapar film i datorspelsmiljö. En tredje workshop demonstrerar hur man kan skapa kontakt mellan spel och Internet, genom att få World of Warcraft-information att kommunicera med andra sociala online-nätverk.
– Som en särskild stjärna har HUMlab bjudit in Mia Consalvo från Ohio University, författaren till boken "Cheating; Gaining Advantage in Videogames". Det är fantastiskt roligt att ha Mia med under konferensen, säger Torill Mortensen, och eftersom hon har skrivit en bok om fusk kommer jag att se till att hon är i mitt lag!

Mia Consalvos föreläsning om fuskande ur ett kulturhistoriskt perspektiv och i relation till datorspel har titeln "The Cultural Practices of Cheating in Digital Games" och äger rum den 28 mars 2008 kl. 10:15 i HUMlab. Föreläsningen är öppen för alla intresserade och sänds också direkt på internet via HUMlabs webbplats (www.humlab.umu.se). Symposiet "Humans, culture and computer games: methods for exploring how people use and live with their chosen online activities" är ett samarrangemang mellan institutionen för kultur- och medievetenskaper och HUMlab.

För mer information, eller intervju, kontakta gärna Torill Mortensen tel: 070-482 83 74 eller e-post: torill.mortensen@humlab.umu.se eller HUMlabs föreståndare Patrik Svensson, tel: 070-397 84 66 eller e-post: patrik.svensson@humlab.umu.se

Redaktör: Helena Vejbrink