Publicerad: 2007-04-23

Manusstudent får stipendium från Sandrews stiftelse

NYHET Jonas Lindsköld på Manusutbildningen för film och tv tillhör de lyckliga stipendiaterna när Anders Sandrews Stiftelse delar ut årets stipendier. Han är en av de studenter vid konstnärliga utbildningar runt om i Sverige som i morgon får sina stipendier i celebert sällskap med hedersstipendiaterna, i år bl a Birgitta Andersson, Anita Ekberg och Yvonne Lombard.

– Det är naturligtvis jätteroligt. Stipendiet ger mig möjlighet till några extra skrivmånader i höst, säger Jonas Lindsköld som tar sin examen denna termin och just har lämnat in sitt slutarbete inom manusutbildningen, ett långfilmsmanus.

Jonas Lindsköld är en av sexton studenter på det treåriga programmet Manusutbildning för film och tv vid Umeå universitet. Den första kullen från utbildningen går ut nu i vår och i början på maj kommer åtta ytterst kvalificerade bedömare från hela film- och tv-Sverige till Umeå för att gå igenom studenternas slutarbeten.

Jonas Lindsköld växte upp i Brännliden utanför Adak och har förutom manusutbildningen läst bland annat litteraturvetenskap och Drama-teater-film vid Umeå universitet. Under studietiden har han skrivit manus till Umeå nya studentteater och vann 2004 tidningen Vertex novelltävling. På sin fritid spelar han bland annat orgel i rockbandet Crystal Caravan.

– Förutom ett erkännande för Jonas själv ser jag också stipendiet som ett erkännande för vår utbildning, säger Claes-Göran Lillieborg som är konstnärlig ledare vi manusutbildningen. Min tro är att de sexton som går ut nu i vår inom några år kommer att låta tala om sig som dramatiker inom film, tv och nya medier, både i Sverige och i övriga Norden.

Anders Sandrews Stiftelse har sedan 1958 delat ut studie- och resestipendier till unga förmågor vid scenskolor, balettskolor, film- och konsthögskolor. Stipendieutdelningen sker tisdagen den 24 april i Grünewaldsalen i Stockholms Konserthus.

Jonas Lindsköld nås på mobil 070-220 71 39 för intervju.
Claes-Göran Lillieborg nås på mobil 0708-23 88 14.

Redaktör: Helena Vejbrink