Publicerad: 2005-10-18

Manusstudenterna vid Umeå universitet spelar in tv-komedi i Finland

NYHET Deras avsnitt i den fiktiva komediserien Je&Jo blir ”verklighet” på andra sidan Östersjön. Manusstudenterna vid Umeå universitet tillbringar den sista veckan i oktober i Vasa att uppleva hur deras skrivarmödor blir en färdig tv-produktion.

Regissören och manusförfattaren Fredrik T. Olsson kommer att leda skådespelare och skådespelarelever från Wasa Teater i inspelningen av ett avsnitt i den fiktiva komediserien ”Je & Jo”.

De sexton manusstudenterna från Umeå universitet har gemensamt skrivit avsnittet.– Fredrik T. Olsson, som bland annat har skrivit avsnitt av ”Cleo”, ”Skeppsholmen” och ”De drabbade”, har gett studenterna en grundhistoria, berättar manusutbildningens konstnärlige ledare Claes-Göran Lillieborg.
– I workshops och grupparbeten har de fått ge liv åt det enskilda avsnittet, någonstans mitt i den tänkta serien. Under arbetets gång har de fått feedback av Fredrik och sedan arbetat vidare med en ny version, precis som de skulle ha gjort under en skrivarprocess i ”verkliga livet”.

Inspelningen sker under v 43 på Mediacity vid Åbo Akademi i Vasa, som fungerar som projektets ”produktionsbolag” och tillsammans med regissören har formulerat studenternas uppdrag. Producent är Örjan Ohls på Mediacity som har arbetat mycket i Sverige, bland annat med tv-produktionen ”Så ska det låta”.

– Det är viktigt för studenterna att få se ett komplicerat projekt växa fram från idé till färdig tv-produktion, säger Lillieborg.
– Mitt arbete som ”manusredaktör” har mest bestått av att få de blivande manusförfattarna att arbeta tätare tillsammans för att utnyttja den stora kunskap gruppen gemensamt besitter.

Manusutbildningens samarbete med Mediacity är ett så kallat Unizonsamarbete under Kvarkenrådet (Läs mer på www.kvarken.org). På den finska sidan kommer studenter från Yrkeshögskolan i Nykarleby att sköta en del av tekniken under inspelningsveckan.

Det är andra gången manusstudenterna besöker Mediacity inom Unizonsamarbetet. Våren 2005 fick de, tillsammans med studenter från Nykarleby och Åbo Akademi i Vasa, möta en filmregissör, Anna-Maria Hutri och en teaterregissör, Paul Olin (tillika Wasa Teaters chef) i en workshop kring teater- och filmregi. Dessa samtalade om skillnaden mellan teater- och filmregi, med inspiration bland annat från scener skrivna av studenterna och framförda av skådespelare från teatern.

För mer information, kontakta gärna Claes-Göran Lillieborg,Tel: 0708-23 88 14
E-post: claes.lillieborg@littvet.umu.se