Publicerad: 2012-10-22

Maria Grazia Carelli installerad som professor i psykologi

NYHET I lördags blev Maria Grazia Carelli installerad som professor i psykologi vid universitetets årshögtid.

Grazia har jobbat på Umeå universitet sen 1995, först som lektor, sedan som docent och nu kan hon titulera sig som professor i psykologi. Släkt och familj både från Italien och Sverige närvarade under högtiden och under den föreläsning som hon höll under dagen.

Hennes forskning handlar om tid, och hur vi människor förhåller oss till olika tidsperioder i livet, är i centrum. Som psykolog intresserar hon sig för hur vår inställning till tid påverkar hur vi beter oss, vilka beslut vi fattar och vilka
risker vi är villiga att ta. Hur vi relaterar till dåtid, nutid och framtid blir helt enkelt en del av vår personlighet.

Läs mer i dagens tryckta VK!

Redaktör: Anna Svanbeck