Publicerad: 2024-03-04

Märkning av extern e-post för att öka säkerheten

NYHET Nu kommer e-postmeddelanden som skickas till din Umu-epost från personer utanför Umeå universitet att markeras som externa i Outlook. Den här funktionen slås på för att du lättare ska kunna genomskåda e-postmeddelanden som skulle kunna användas i phising/ransomware-syfte.

Text: Elin Sköld

Nu kommer e-postmeddelanden som skickas från en annan epostdomän än umu.se att få markeringen ”Extern” i Outlook. Det gäller alltså e-post som skickas till din e-postadress du har via universitetet. Funktionen blir synlig i Outlook inom kort.

Det här är en säkerhetshöjande åtgärd som gör det lättare för dig att avgöra äktheten i e-postmeddelanden du får. Till exempel, om du får ett e-postmeddelande som påstår sig vara från en som arbetar eller studerar vid Umeå universitet men markeringen visar ”Extern” kan det göra dig uppmärksam på att något kanske inte är rätt. Detta extra säkerhetslager kommer att hjälpa till att skydda användare från att bli offer för phishing-attacker.

Så ser du markeringen i Outlook

Markeringen visas på flera ställen i Outlook.

I inkorgen där dina e-postmeddelanden visas ser du markeringen intill avsändaren för meddelandet:

Markeringen visas även i Outlook i mobilen och i Outlook på webben.

Vad är phishing?

Phishing, eller nätfiske, är en typ av skräppost som försöker få mottagaren att fylla i personlig information som exempelvis inloggningsuppgifter, bankuppgifter eller liknande. E-postmeddelandena är ofta skrivna på svenska och ser ut att komma från universitetet eller från någon bekant. Visningsnamnet på e-postmeddelandet och e-postsignaturen kan se bekant ut vilket kan göra det svårt att avgöra huruvida meddelandet är äkta eller inte. Genom att vi inför denna markering så ser du om epostmeddelandet kommer från universitetet eller från en extern domän och kan enklare avgöra äktheten.