Publicerad: 2014-05-23

Martin Berglund har försvarat sin avhandling

NYHET Martin Berglund, institutionen för datavetenskap, har försvarat sin avhandling Complexities of Order-Related Formal Language Extensions.

Martin Berglund har utvecklat algoritmer och metoder för att med datorers hjälp förstå strukturen i text och information, i de fall där ordningen spelar stor roll. Ett av studiens fokus ligger på att uttyda meningar och strukturer som har sammanflätats med annan irrelevant information, ett problem som liknar att uttyda hur en kortlek var ordnad innan den blandades en gång.

Läs mer om avhandlingen.

Fakultetsopponent: Professor Markus Holzer, Institut für Informatik, Justus-Liebig-Universität Giessen, Germany

Betygsnämnd: Professor Lars-Erik Janlert, Department of Computing Science, Umeå universitet Docent Klas Markström, Department of Mathematics and Mathematical Statistics, Umeå universitet
Docent Alexander Okhotin, Turku Collegium for Science and Medicine, University of Turku, Finland