Publicerad: 2007-04-23

Mästerkock och studenter bjuder på afrikansk mat

NYHET Marcus Samuelsson, en av Sveriges mest kända kockar, tillagar tillsammans med avgångselever från gastronomiprogrammet vid Umeå universitets Restauranghögskola rätter ur Samuelssons nya kokbok med inspiration från Afrika.

Marcus Samuelsson är bland annat delägare i krogen Aquavit i New York, författare till flera kokböcker och adjungerad professor i internationell måltidsvetenskap vid Restauranghögskolan, Umeå universitet.

Under tisdagen kommer han att tillsammans med sju av avgångseleverna vid gastronomiprogrammet att tillaga en middag för omkring 40 gäster. Recepten hämtas från Marcus Samuelsons nya kokbok, inspirationen till kokboken kommer från Afrika och i synnerhet Etiopien där han har sina rötter.

Media är välkomna in i Restauranghögskolans kök från klockan 13.00.

Middagens serveras klockan 18.30. Bland gästerna finns tio italienska gastronomistudenter från yrkesskolan i Stresa i Piemonte. De har sedan den 15 april gått en kurs i nordisk mat, med i första hand svenska och norrländska råvaror.

Fredag den 27 april genomgår de sin examination som består av att delar av det svenska smörgåsbordet tillagas och presenteras.

Media är välkomna in i Restauranghögskolans kök från och med klockan 10.00.

Klockan 12.00 anländer lunchgästerna.

Marcus Samuelsson är född år 1970 och växte upp i Göteborg, där han påbörjade sin karriär som kock på Park Avenue. Han har redan hunnit med att vara chefskock på ansedda restauranger i Schweiz, Frankrike och Österrike, bland annat på den femstjärniga restaurangen Victoria Jungfrau i Schweiz. Hans kokbok ”En smakresa: Middagstips från Marcus Samuelsson” valdes till årets kokbok i Sverige år 2002.

Marcus Samuelssons gästspel:

Plats: Restauranghögskolans kök, plan 3, Lärarutbildningshuset Datum: tisdag den 24 april
Tid: från klockan 13.00

Italienska studenternas examination:

Plats: Restauranghögskolans kök, plan 3, Lärarutbildningshuset Datum: fredag den 24 april
Tid: från klockan 10.00

För mer information, kontakta:

Peter Vegh, Restauranghögskolan,
Umeå universitet Tel: 090-786 50 81 Mobil: 070-566 79 49
E-post: peter.vegh@rh.umu.se

Läs mer om Restauranghögskolan på: www.rh.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg