Publicerad: 2013-06-18

Masteruppsats presenterades vid seminarium om mobila e-tjänster

NYHET När nya mobila e-tjänster presenterades i Skellefteå nyligen höll Informatik-studenten Cajsa-Tora Hermansson i en av presentationerna utifrån sitt examensarbete.

Vid ett seminarium om mobila e-tjänster på Campus Skellefteå berättades om forskning inom fjärde generationens mobila e-tjänster. Skellefteå kommun presenterade sina planer och strategier inom området.

Företaget Hello Future berättade om den kommande versionen av mobilappen ”Mitt Skellefteå”. Temat är högaktuellt då kommunen i slutet på maj vann utmärkelsen Guldlänken.

Seminariet avslutades med att Cajsa-Tora Hermansson, masterprogrammet i cross media interaction design vid Umeå universitet, berättade om sitt examensarbete där Skellefteå museums bilddatabas använts för att bygga en tidsmaskin där användarna kan hoppa i tiden och se hur olika Skellefteåmiljöer utvecklats över tid.

Ett stort intresse för seminariet visades med över 50 personer från it-branschen och kommunen som deltagare.

Bilden ovan: Cajsa-Tora Hermansson, till höger på bilden, deltog med en presentation av sin masteruppsats. Övriga presentationerna gjordes av Mikael Holmgren och Dan Johansson LTU, Per Dinborn, Skellefteå kommun, Olaf Schneider och Jonas Persson, Hello Future, och Karl Andersson, LTU.

Redaktör: Mikael Hansson