Publicerad: 2010-06-28

Masterutbildning i Skellefteå för kreativa digitala näringar

NYHET Umeå universitet startar hösten 2011 en tvåårig utbildning på avancerad nivå, masternivå, inom området Cross Media Interaction Design på Campus Skellefteå i nära samarbete med företagen i branschföreningen The Lodge.

– Vi drar nytta av en unik möjlighet att erbjuda en mycket intressant utbildningsprofil i nära samarbete med ledande praktiker inom området. Det blir en utbildning med ett innehåll som kommer attrahera studenter från många olika håll. Utbildningens inriktning innebär att studenterna kommer att vara mycket eftertraktade bland arbetsgivare inom de kreativa digitala näringarna. Initiativet ses i dag med stort intresse av globala aktörer i branschen, säger Kalle Jegers, lektor vid institutionen för informatik, Umeå universitet, och ansvarig för utvecklingen av studieprogrammet.

Den unika kombinationen av ett akademiskt område på stark framväxt och ett spirande, kreativt näringsliv som redan idag arbetar med såväl nationella som internationella kunder och partners borgar för mycket goda förutsättningar att skapa en studiemiljö som attraherar både internationella studenter och intressenter från nationellt- och internationellt näringsliv.

– En nära integrering mellan akademi och näringsliv ger också bra förutsättningar för att kunna koppla mycket av den ordinarie undervisningen till företagen och deras produktioner, vilket gör att studenterna kommer att ha en nära relation till näringslivet från första dagen av utbildningen, fortsätter Jegers.

– Mastern kommer att bidra till att förstärka regionens konkurrenskraft inom kreativa näringar. Vår vision är en masterutbildning som står sig väl i internationell konkurrens och som befäster regionens plats på världskartan inom Crossmedia, säger David Eriksson från North Kingdom och Leif Rehnström från Artopod, som representerar The Lodge och näringslivet.

Utbildningen har ett brett stöd i regionen och bland annat bidrar Skellefteå kommun med 500 000 kronor till utvecklingsarbetet.

– Utbildningen blir ett viktigt och välkommet tillskott i Campus Skellefteås utbud. Vi tror också att den kommer att ha stor betydelse för regionens näringsliv. Samarbetet mellan universitet, näringsliv och Skellefteå kommun är ett bra exempel på hur vi tillsammans kan verka för en positiv utveckling, säger Ingrid Thylin, utvecklingschef Campusutveckling/Tillväxt Skellefteå.

För mer information: Kalle Jegers, lektor vid institutionen för informatik, Umeå universitet.
E-post: kjegers@informatik.umu.se Mobil: 070 - 863 26 07 Ingrid Thylin, utvecklingschef Campusutveckling/Tillväxt Skellefteå
E-post: Ingrid.Thylin@skelleftea.se
Mobil: 070-341 01 55