Hoppa direkt till innehållet
printicon
Publicerad: 11 feb, 2014

Matematikbiennalen samlade tusentals lärare

NYHET För andra gången stod Umeå universitet värd för Matematikbiennalen – en nationell konferens för matematiklärares kunskapsutveckling. Tusentals lärare samlades på campus i två dagar och även utbildningsminister Jan Björklund hann med ett besök.

Apropå Umeås kulturhuvudstadsår hade Matematikbiennalen i år temat "Matematik i kulturens tecken". I likhet med biennalen 2012 gästades evenemanget av utbildningsminister Jan Björklund (FP), som höll sitt anförande inför en fullsatt Aula Nordica.

Svenska elevers allt svagare matematikkunskaper var i fokus – som lösning på detta ville Björklund satsa mer på metodiken i lärarutbildningen, men framförallt argumenterade han för ett förstatligande av den kommunala skolan.

Hedersdoktorn Sverker Olofsson frågade ut utbildningsministern – bland annat om problemen med att rekrytera studenter till matematiklärarutbildningen:

– Till Umeå universitet var det två stycken som sökte mattelärarutbildningen mot 7–9, och det var tio stycken som sökte mot gymnasiet. beskrev Sverker Olofsson problemet.

Jan Björklund menade att man med politiska medel måste göra det mer attraktivt att bli lärare i matematik och naturvetenskap:

– VI måste jobba med fler medel. Om man är intresserad av kemi så finns det en stor industriell sektor som lockar med högre löner. Det finns inte om man är religionslärare. Man är mycket mer attraktiv på en annan arbetsmarknad när man är lärare i matte, naturvetenskap och teknik. Vi måste ta hänsyn till det i lönesättningen och jag är inte främmande för att införa olika typer av incitament i studiemedelssystemet.

Hundratals programpunkter

Ungefär 2000 deltagare och utställare besökte Matematikbiennalen 2014. Den tjocka programkatalogen innehöll ungefär 250 föreläsningar, seminarier och workshops.

Jessica Wretell och Jenny Söderström, Umeå.
Jessica Wretell och Jenny Söderström.

Två alumner från Umeå universitet som återvände för Matematikbiennalen var Jessica Wretell och Jenny Söderström, matematiklärare på gymnasiet Dragonskolan i Umeå.

– Vi har gått igenom programmet i förväg och delat upp oss mellan de mest intressanta passen. Sedan försöker vi delge varandra vad vi lärt oss, sa Jessica Wretell.

Lärarkåren i Västerbotten var inte så brett representerad på Matematikbiennalen som man kanske kunde ha förväntat sig. Men på Dragonskolan hade man i alla fall satsat och skickat nästan femton lärare på konferensen.

Unikt tillfälle

Jessica Wretell och Jenny Söderström tog framförallt med sig inspiration i form av handgripliga undervisningstips. Men också andra kunskaper, till exempel från Skolverkets seminarium om tillämpning av betygskriterier. Dessutom hade de träffat företagen bakom de pedagogiska hjälpmedel de använder i den egna undervisningen.

– Det här är verkligen jättelyxigt, det kommer nog aldrig ett sånt här tillfälle igen. Just det att allt är samlat är otroligt bra, sa Jenny Söderström.

Koll på den senaste forskningen

En alumn som hade rest längre för att delta var Lena Wallheim, Uppsala.

Lena Wallheim.

Som ensam matematik- och NO-lärare på ett mindre friskolegymnasium såg hon i Matematikbiennalen en unik chans till att utveckla sina kunskaper:

– Framförallt har jag fått ny inspiration för klassrummet. Men det här är också en möjlighet att uppdatera sig på den senaste forskningen.

Hellre lärare än ingenjör

Lena Wallheim blev färdig lärare för tio år sedan, efter att ha byggt på en civilingenjörsexamen i teknisk biologi med pedagogisk utbildning.  Att komma tillbaka till Umeå var en extra bonus med årets konferens – både staden och universitetet ligger henne varmt om hjärtat:

–Någonstans är jag alltid sugen på att komma tillbaka och doktorera.

Men att hon valt bort den mer forskningsinriktade yrkesroll som hennes ingenjörsexamen syftade till var samtidigt ingenting hon ångrade:

– Jag trivs bra på skolan. Den stora fördelen är att jag inte har behövt välja och specialisera mig, utan får hålla på med hela NO-området.

Redaktör: Jonas Lidström