Publicerad: 2011-10-20

Matematikundervisning på konferens i januari

NYHET Den 26-27 januari 2012 slår konferensen Matematikbiennalen upp sina dörrar på Umeå universitet. Lärare, skolledare, forskare, lärarutbildare och andra matematikintresserade hälsas välkomna att delta i workshoppar och föreläsningar om matematikundervisning.

Programmet innehåller många spännande bidrag från såväl verksamma lärare som nationella och internationella forskare. Bland de internationella föreläsarna återfinns Mike Askew, professor vid Monash University, Melbourne, Kathleen Heid, professor vid Pennsylvania State University, Bill Mc Callum, professor vid University of Arizona, Institute for Mathematics and Education och K. Subramanian, verksam vid Homi Bhabha Centre for Science Education, Centre of the Tata Institute of Fundamental Research in Mumbai, India.

Pedagoger från hela landet kommer att presentera utvecklingsarbeten och undervisningsprojekt i form av både föreläsningar och idéutställningar. Aktuell forskning presenteras och läromedelsförlag visar upp sina produkter.
– Konferensen är en unik mötesplats för alla som är intresserade av lärande och matematikundervisning. Det är ett fantastiskt tillfälle att ta del av aktuell forskning och nätverka med kollegor från hela landet, säger Gerd Pettersson, utvecklingsledare vid Regionalt utvecklingscentrum och en av de ansvariga i projektgruppen.

Det är första gången som Umeå universitet står som värd för arrangemanget. Umeå universitet arrangerar Matematikbiennalerna 2012 och 2014. Umeå är även är utsedd till Europas kulturhuvudstad 2014 vilket gjorde valet av tema självklart – ”Matematik i kulturens tecken”.

Varmt välkommen till Matematikbiennalen 2012!

Här kan du läsa mer om programmet och göra en anmälan till konferensen

I projektgruppen för Matematikbiennalen 2012: ingår:

Regionalt utvecklingscentrum Institutionen för matematik och matematisk statistik
Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Redaktör: Eva Stoianov