Publicerad: 2006-11-14

Matematisk statistik firar 40 år

NYHET Den 16-17 november firar matematisk statistik vid Umeå universitet 40 år. Jubileet uppmärksammas med föredrag av tidigare studenter.

Text: Karin Wikman

– För matematiska statistiker finns stora möjligheter till arbete inom vitt skilda områden t.ex. på försäkringsbolag eller inom läkemedelsindustrin. Vi vill under vårt jubileum visa upp några goda exempel, säger Sara Sjöstedt-de Luna, docent i matematisk statistik.

På plats den 16-17 november finns studenter som i dag arbetar på SCB, AstraZeneca, Saab, Statens pensionsverk, Belastningsskadecentrum och If. Dessutom medverkar tidigare studenter som fortsatt sin karriär som forskare inom olika delar av universitetsvärlden.

Ämnet matematisk statistik föddes den 1 juli 1966 vid Umeå universitet då Gunnar Kulldorff utnämndes till professor. Sedan dess har utvecklingen gått snabbt. De larmande räknesnurrorna har bytts ut mot snabba tysta datorer. Med sannolikhetsläran som grund utvecklar matematiska statistiker metoder som kan vara till hjälp för både beslutsfattare och forskare. Det kan t.ex. handla om att utvinna information ur satellitbilder som används vid miljöövervakning, att utveckla nya metoder för urvalsundersökningar, att ta reda på vilka gener som orsakar en viss sjukdom eller att hitta metoder för att komprimera data, men också mycket annat.

Torsdag den 16 november pågår föreläsningarna mellan kl 13-17 i MA121, MIT-huset. Temat är ”Arbetsmarknad för matematiska statistiker”. Dagen därpå, fredag den 17 november, kl 9-12 i MC413, MIT-huset, är temat ”Pågående forskning av Umeå matstat-alumni”.

Fullständigt program för dagarna:

www.math.umu.se

För ytterligare information, kontakta gärna:

Sara Sjöstedt-de Luna, docent i matematisk statistik
Telefon: 090-786 5129