Publicerad: 2010-05-04

Matlagningstävlingen Gebaras Duell

NYHET Den 7 maj äger den årliga matlagningstävlingen ”Gebaras Duell” rum på Umeå universitet. Tävlingen är kryddad med hungriga studenter som tränat hårt i köket. I år finns också en tävling för publiken – morotsskalning med fina priser.

Tävlingsmomentet består av att tillaga en varmrätt av säsongsbetonade råvaror som rödbeta, nässlor, morot m.m. på 90 minuter. Alla tävlande måste ha ett skum och en puré på tallriken och huvudråvaran är benfri kotlettrad av svensk gris.

Maten bedöms av en gedigen jury bestående av: Gert Klötzke, professor, Ella Nilsson, adjungerad lektor samt Björn Norén, adjunkt, samtliga vid Restauranghögskolan, Umeå universitet.

Poäng ges efter prestation i smak, teknisk skicklighet, presentation och mise en place.

Datum: 7 majPlats: Umeå universitet, Lärarutbildningshuset. Restaurangköket, plan 3.
Tid: 10.00 – 14.00

Kontaktperson:Johannes Gebara, student vid RestauranghögskolanMobil: 076-809 54 62
E-post: gebara82@hotmail.com

Restauranghögskolans hemsida