Publicerad: 2016-01-11

Mats Falck guidar fakultetens personal i samverkansfrågor

NYHET Mats Falck har fått som uppdrag att vara fakultetens kontaktperson i samverkansfrågor. Han arbetar som projektledare vid Enheten för externa relationer, ER, som är en central enhet vid universitetet för samverkan och forskningsfinansiering.

Bildtext: Mats Falck, projektledare vid Enheten för externa relationer, är teknisk-naturvetenskaplig fakultets kontaktperson i samverkansfrågor. Foto: Mattias Pettersson

– Vi vill att all personal ska få upp ögonen för möjligheten att få hjälp i samverkansfrågor och veta var man kan vända sig. Vi vill helt enkelt göra det mer känt vad samverkan med näringsliv och det omgivande samhället kan leda till och vad vi håller på med här på ER, säger Mats Falck.

Varje fakultet vid universitetet har fått en kontaktperson tilldelad.  Exempel på den hjälp man kan få är hur man kopplar samman olika kontaktnät för ökad samverkan, exempel på samverkansmodeller, stöd för att söka pengar för att komma igång med ett samverkansprojekt, eller hur man hittar en lämplig samverkanspartner. Det kan också gälla ökad personrörlighet - hur man gör ett personutbyte med företag och organisationer - eller hur man kan nyttiggöra en forskningsidé genom att till exempel kommersialisera den.

– Den hjälp som erbjuds beror förstås på problemställningen men vi fungerar som ett bollplank och kan diskutera olika frågor utifrån den kompetens som finns vid ER. På utbildningssidan hjälper vi lärare med frågor kring till exempel externa examensjobb, alumnverksamhet och uppdragsutbildning, säger Mats Falck.

Han är också intresserad av att samla kunskap om pågående samverkansarbete vid fakulteten.

– Jag vill därför uppmana alla forskare och lärare att inte tveka att ta kontakt med mig!

Mats Falck har en bakgrund från bland annat Sveriges Tekniska Attachéer och North Sweden European Office där han har arbetat med forskningsfrågor, näringslivs- och regional utveckling.

På ER finns breda kunskaper inom följande områden:

*Kunskap om externa organisationer, näringsliv, branscher och region

*Kunskap om den samverkan som sker, med vilka parter i vilka former

*Identifiera behov och möjligheter till samverkan

*Kunskap om samverkan, former och modeller, samt vilket stöd som kan fås centralt

*Kunskap om forskningsfinansiering

Om Enheten för externa relationer:

Externa relationer är Umeå universitets centrala funktion för samverkan med uppgift att erbjuda stöd till ledning, fakulteter och institutioner. ER är därmed också en kontakt för företag, organisationer och myndigheter som söker samarbete med Umeå universitet, våra forskare och studenter.http://www.er.umu.se/

För mer information, kontakta gärna:

Mats Falck, Enheten för externa relationerTelefon: 070-214 40 40
E-post: mats.falck@umu.se