Publicerad: 2023-02-27 Uppdaterad: 2023-05-09, 16:01

Meänkieli – ett skyddat språk under utveckling

NYHET Varje år den 27 februari uppmärksammas Meänkielidagen – en dag som firas till minne av när meänkielitalare samlades i Pajala 1988 och utropade meänkieli till ett eget språk. Sedan 2000 är meänkieli ett officiellt minoritetsspråk i Sverige vilket innebär att språket ska skyddas och främjas.

Text: Sandra Lundström

– Det viktigaste är att ta fram alla kunskaper som finns – universitetet har en uppgift att främja språkutvecklingen och att hålla språket levande, säger Anders Emanuelsson som undervisar i meänkieli.

Benämningen meänkieli är en sammansättning av två ord, meän kieli, som betyder ”vårt språk”, innan dess kallades det för tornedalsfinska eftersom språket har starkt fäste i Tornedalen. Institutionen för språkstudier vid Umeå universitet har sedan 2016 ett nationellt uppdrag att erbjuda lärarutbildning i meänkieli.

Universitetet har en uppgift att främja språkutvecklingen och att hålla språket levande

– Det är fler sökanden till våra kurser än vad som kommer in, både unga människor och pensionärer som aldrig har fått lära sig meänkieli i skolan läser hos oss, säger Anders.

Under ständig utveckling

Meänkieli är ett gammalt språk och har historiskt varit ett talat språk. Den första grammatiken för meänkieli utkom 1996 och har sedan dess publicerats i fem upplagor. Bokstaven H är meänkielis kännetecken och hörs i många ord. Att skriftspråket har vuxit fram de senaste årtiondena visar att språket är under ständig utveckling, men kurslitteraturen är begränsad.

– Det är en utmaning som vi tvingas ta oss an och se fördelar med; studenterna får skriva mycket själva – något som både de och jag lär av, säger Anders.

Håller språket levande

De som tillhör en nationell minoritet har rätt att använda sitt språk i kontakt med myndigheter. Att arbeta för att minoritetsspråk kan leva vidare kallas revitalisering.

Anders Emanuelsson är ledamot i Språkcentrum meänkieli och språkgrupp för meänkieli som båda ligger under Institutet för språk och folkminnen.

Institutionen för språkstudier har ett nationellt uppdrag att erbjuda utbildning i de nationella minoritetsspråken meänkieli, samiska (nord-, syd-, lulesamiska) och finska.

Kursutbud

I meänkieli erbjuder universitetet kvalifikationskurs, nybörjarkurs, påfartskurs och A-kurser.
Kursutbud