Publicerad: 2012-02-15

Med blick mot framtida jobb

NYHET Mer än 100 företag, många på spaning efter it-utbildade studenter, sökte sig igår till Uniaden, Umeå universitets stora arbetsmarknadsdag. – Vi växer hela tiden och vill gärna rekrytera fler, säger Ingrid Westman från CodeMill, strategiskt placerad mitt i vimlet bland studenterna.

Med framtid i blick och huvudet fullt av frågor till kanske blivande arbetsgivare tog tusentals studenter chansen att träffa dryga hundratalet företag, många med stort behov av ny personal. Den årligen återkommande arbetsmarknadsdagen Uniaden är Umeå universitets största träffpunkt för studenter och näringsliv. Här skapas viktiga kontakter och för några av studenterna kan ett samtal i en monter bli det som öppnar vägen till en framtida anställning.

Många av de studenter som besökte Uniaden har en it-utbildning med sig i bagaget vilket är särskilt lockande inte minst för de it-företag som sökt sig till universitetet denna dag.

– Vi vill gärna hålla kontakt med akademin och träffa duktiga studenter, berättar Ingrid Westman från it-företaget CodeMill, som i år för första gången har en egen monter på Uniaden. På några få år har CodeMill vuxit till nära 30 anställda men eftersom uppdragen hela tiden rullar in har man stort behov av fler anställda. Några av dem hoppas man finna här på Uniaden.

Erik Persson, nyutexaminerad systemvetare, och Peter Nyström, med examen från Beteendevetenskapliga programmet med inrktning mot it-miljöer, finns idag med i Capgeminis aspirantprogram. På Uniaden var de för att locka andra it-studenter att söka samma program.

Aspirantprogram ett första steg

Tvärs över gången från CodeMill har Capgemini slagit upp sin monter. Här finns Peter Nyström och Erik Persson som båda tog sin examen vid Umeå universitet ifjol och nu går en ettårig aspirantutbildning hos Capgemini som har omkring 1 200 anställda i Sverige. Peter är utbildad beteendevetare med it-inriktning och Erik systemvetare så de har stora förutsättningar att utifrån egen erfarenhet berätta om klivet från it-studier vid universitetet till en plats i yrkeslivet. En aspirantutbildning blev för dem den perfekta starten.

– Det viktigaste för mig är att aspirantprogrammet ger ett så brett nätverk, både med de övriga 40 aspiranterna och med företaget i stort, förklarar Erik Persson, i en paus mellan samtalen med studenterna som stannar till för att få höra mer.

Kämpaglöd och brinnande intresse

Hur ska man då vara för att passa in i företagens sökprofil? Ett svar ger Rebecca Holm, som ansvarar för Capgeminis aspirantprogram.

– Man ska ha kämpaglöd. Man måste inte vara en hard core-utvecklare, men man ska brinna för it och tycka att verksamheten hos våra kunder är intressant, säger Rebecca Holm samtidigt som hon understryker att man har stort behov av ny personal.

– Vi har ganska stora affärer på gång och behöver rekrytera 400 personer över hela landet.

Om några av dem finns bland studenterna som strömmar förbi Capgeminis monter denna dag låter må vara osagt, men av de många samtalen som uppstår vid bord och montrar så är nog möjligheterna till det stora.

Alexander Nilsson och Patrik Jansryd läser båda Digital medieproduktion på Umeå universitet. Under Uniaden presenterade de studentföreningen Umsys, som samlar alla som läser Systemvetenskapliga programmet och Digital medieproduktion.

Redaktör: Mikael Hansson