Publicerad: 2018-03-08

Med en skinande röd bil genom staden

NYHET Den 8 mars uppmärksammas den Internationella kvinnodagen världen över. Docent Elena Lindholm, Umeå universitet, svarar på tre snabba frågor om dess betydelse.

Elena Lindholm

Mot bakgrund av den årliga Kvinnodagen vad skulle du säga är utmärkande i mars 2018?

– Utan tvekan #metoo. I Sverige sätter upproret verkligen sin prägel på den internationella kvinnodagen i år.

Vad är viktigt för att utvecklingen ska röra sig åt rätt håll?

– Jag tror det är viktigt att inse att hoten mot demokratin som vi ser idag också är ett hot mot kvinnors rättigheter. Det gäller även andra grupper i samhället som inte har en självklar plats i det offentliga rummet och som ständigt får stå upp och försvara sina rättigheter, såsom etniska minoriteter eller HBTQ-personer.

– När högerpopulismens vindar blåser måste vi som tror på demokratiska principer och försvarar människovärdigheten gå samman och försvara dessa grundläggande värden, även om vi kan tycka olika i andra frågor.

Betyder den internationella kvinnodagen något särskilt för dig?

– Den betyder väldigt mycket så klart, eftersom kampen för jämställdhet är en global utmaning som tyvärr ofta hamnar i skymundan, bakom andra frågor. Personligen brukar jag ta min lilla röda bil till tvätten på morgonen varje 8 mars, så den glänser fint när jag kör den genom stan.

Elena Lindholm är docent i spanska med inriktning mot litteraturvetenskap. Hon är biträdande studierektor för spanska, franska, italienska och ryska. Just nu leder hon ett forskningsprojekt om Samhällsmoderligheten i Italien och Spanien: mottagandet och omformuleringen av Ellen Keys idéer om moderskap och kvinnlig sexualitet i en Sydeuropeisk kontext (1900-1939)

Redaktör: Per Melander