Publicerad: 2013-06-20

Med kungligt besök i Tromsö

NYHET I går var det svenska Kungaparet på stadsbesök i Tromsö, inbjudna av Kung Harald V och Drottning Sonja. Där fick de bland annat veta mer om samarbetet mellan Umeå universitet och Universitet i Tromsö av rektorerna vid de två lärosätena.

Jarle Aaarbakke, rektor vid Universitetet i Tromsö, började med att berätta om det omfattande samarbete som norska forskare i allmänhet, och särskilt Tromsöforskare har med sina svenska motsvarigheter. Han beskrev sedan, tillsammans med Umeå universitets rektor Lena Gustafsson, det strategiska samarbetet mellan de två nordliga lärosätena.
– Vi är båda unga och dynamiska universitet, som delar grundsyn på vår utveckling, vilket utgör grunden för vårt samarbete. Världens intresse för Arktis ökar utifrån många aspekter. Vi på Umeå universitet sätter stort värde på samarbetet med Norges arktiska universitet, säger Lena Gustafsson.

Kungaparen och en näringslivsdelegation fick också lyssna på en föreläsning om det forskningssamarbete som Umeå universitet och Universitetet i Tromsö har inom bioprospektering. Föredraget hölls av Fredrik Almqvist, professor vid Umeå universitet, och kollegan Nils Peder Willassen, Universitetet i Tromsö.

Dessutom fick de en visning av Tromsös arktisk-alpinska botaniska trädgård av professor Arve Elvebakk och rektor Jarle Aarbakke. Trädgården, som ligger på 70:e breddgraden är världens nordligaste, och drivs av Tromsö museum, Universitetsmuseet.

Från Umeå universitet deltog förutom Lena Gustafsson även Marianne Sommarin, vicerektor för forskning, och akademisekreterare Daniel Andersson. Representanterna från Umeå universitet hade vid besöket även ett ledningsmöte med nuvarande och tillträdande ledning för Tromsö universitet.
Text: Maja Sojtaric, Universitetet i Tromsö/Karin Wikman, Umeå universitet
Fotograf: Mari Karlstad, Tromsø Museum – Universitetsmuseet, Tromsö