Publicerad: 2008-05-06

Medicinska fakultetens pedagogiska pris 2008 till Jan Ahlqvist

NYHET Jan Ahlqvist, universitetslektor vid Inst. för odontologi, får medicinska fakultetens pedagogiska pris 2008 för sin utveckling av den så kallade röntgensimulatorn, en datorbaserad utrustning som ger studenter möjlighet att öva röntgenundersökningar utan att utsättas för röntgenstrålar.

Motiveringen lyder: ”Jan Ahlqvist är en av studenter och kollegor erkänt skicklig pedagog, vars forskning under senare år huvudsakligen har rört pedagogisk utveckling. Han har tillsammans med kollegor utvecklat och utvärderat virtuella metoder inom radiografiska simuleringar, vilket fått internationellt erkännande.”

Utvecklingen av röntgensimulatorn görs av Jan Ahlqvist och tandläkarkollegan Tore Nilsson i samarbete med VRlab vid Umeå universitet och med forskare vid Stanford University. Prissumman är 50 000 kronor. I den kommitté som bedömt nomineringarna har docent Gunnar Tiger, professor Kathrine Åhlström-Riklund, professor Mari Norgren och Medicinska studentkårens Oscar Gustafsson suttit. Detta är andra året som medicinska fakulteten delar ut ett fakultetsgemensamt pedagogiskt pris. 2007 var premiärpristagaren sjuksköterskeutbildningarnas Gunvor Lövgren. Bilder från prisutdelningen finns att ladda ned från www.presskontakt.umu.se/pressbilder/aktuella.html

För mer information, kontakta:
Jan Ahlqvist, universitetslektor vid Institutionen för odontologi, oral diagnostisk radiologi på e-post jan.ahlqvist@odont.umu.se eller telefon 090-785 61 72.
Gunnar Tiger, ordförande i Grundutbildningsrådet vid medicinska fakulteten på e-post gunnar.tiger@pharm.umu.se eller telefon 090-785 15 18.

Redaktör: Bertil Born