Publicerad: 2010-03-31

Medicinska fakultetens pedagogiska pristagare 2010 utsedd

NYHET Stig Jacobsson, lärare och webbansvarig vid Inst. för farmakologi och klinisk neurovetenskap, farmakologi, får årets pedagogiska pris vid medicinska fakulteten. Priset, som delas ut av Grundutbildningsnämnden, innebär förutom äran även en prissumma på 50 000 kronor.

Motiveringen för nomineringen lyder:
”Med sin innovativa undervisning med många inslag på webben visar Stig Jacobsson vägen för studenter på flera av fakultetens program. Han driver ett pedagogiskt utvecklingsarbete med hög ambition och stort engagemang, och är en pionjär inom utveckling av internetdistribuerad, s.k. FLEX-utbildning, ett område inom vilket han framställt mycket uppskattat undervisningsmaterial.

Studenterna har visat Stig sin uppskattning genom att starta en särskild fan club pa Facebook enbart för honom. Docent Stig Jacobsson får priset för sin undervisning av omvittnat hög kvalitet, sin höga ambition och sin utveckling av nätburet lärande.”

Stig Jacobsson är djupt hedrad av utmärkelsen, men påpekar att hela enheten för farmakologi ligger långt framme vad gäller att använda datorer och webb i undervisningen.
– Man är förstås aldrig ensam om sådana här framgångar. Alla lärare på farmakologen arbetar aktivt med flexutbildning. Att just jag får utmärkelsen beror nog mycket på att jag har ett stort teknikintresse och driver på utvecklingen av webbaserad utbildning.

Han har även haft stor hjälp av spetskompetens inom informations- och kommunikationsteknik från bl a Universitetspedagogiskt centrum (UPC) för att kunna förverkliga sina ideer.

I bedömningskommittén har Katrine Åhlström Riklund, Eva Levring Jäghagen, James Hilton och Owe Johnson ingått. Priset kommer att delas ut vid Umeå universitets vårpromotion lördag 29 maj.

För mer information, kontakta gärna:Stig Jakobsson, docent och universitetslektor i farmakologi på090-785 27 13070-664 72 38
stig.jacobsson@pharm.umu.se

Katrine Åhlström Riklund, professor och överläkare i diagnostisk radiologi på090-785 16 17
katrine.riklund.ahlstrom@diagrad.umu.se