Publicerad: 2016-06-27

Medicinteknik-mingel på Almedalsveckan

NYHET Under Almedalsveckan anordnar Umeåforskare ett mingel för politiker och andra som är intresserade av medicinteknik. Per Hallberg, Institutionen för tillämpad fysik och elektronik, medverkar som representant för Umeå universitetet och Svensk förening för medicinsk teknik och fysik (MTF).

MTF vill bidra till bättre förutsättningar för medicintekniska forskningen och höja nivån på den medicintekniska verksamheten inom sjukvården och industrin.

- Vi deltar i Visby för att skapa utökat erfarenhetsutbyte där besökarna får träffa och prata med personer med en annan ingång i det medicintekniska området än sin egen. Utvecklingen av området är i högsta grad beroende av korsbefruktning mellan olika discipliner, säger Per Hallberg.

Genom några få korta anföranden får besökarna en orientering om:

- Vad som är viktigt för utvecklingen av medicinteknikområdet- Läget i forskningssatsningen Medtech4Health
- Huruvida de konstgjorda luftstrupar som användes av Paolo Macchiarini är en medicinteknisk produkt, ett läkemedel eller bara ett plaströr?

Målet för forskningsprogrammet Medtech4Health är att lyfta forsknings- och innovationssystemet inom medicinteknik. Programmet ska bidra till förbättringar för patienter och hälso- och sjukvård samtidigt som det leder till industriell tillväxt och ökad export.

Om arrangemanget:

Tid: Måndag 4 juli, klockan 16 – 18

Plats: Visby glasblåseri, Mellangatan 56.

Om Almedalsveckan i Visby:

Almedalsveckan i Visby äger rum 3-10 juli 2016. De tidigare årens politiska tal har utvecklats till att bli Sveriges största politiska mötesplats. Genom demokrati och öppenhet ger veckan alla som vill debattera samhällsfrågor möjlighet att delta. Almedalsveckan bjuden på 3 700 arrangemang.

Redaktör: Ingrid Söderbergh