Publicerad: 2017-01-16

Mediespanare desarmerar desinformation

NYHET ”Bristerna i den här rapporten är så gigantiska att man skulle få plats att segla ett ryskt hangarfartyg genom dem”, säger Jesper Enbom, medieforskare, Umeå universitet, apropå en forskningsartikel om rysk dessinformation i Sverige. Om detta går att höra i senaste avsnittet av podcasten Mediespanarna som Jesper driver tillsammans med Erik Lindenius, utbildningsledare, Umeå universitet.

Erik Lindenius och Jesper Enbom.
Foto: Per Melander/Umeå universitet.

Sveriges radios Medierna, branschtidningen Resumé, Aftonbladet och tidningen Journalisten, har alla spunnit vidare på det som Mediespanarna uppmärksammat som stora brister i en rapport som bl.a anklagar Aftonbladet Kultur för att sprida rysk desinformation och propaganda. Rapporten – skriven av Martin Kragh vid Utrikespolitiska Institutet (UI) och Sebastian Åsberg, forskare vid King's College London – är publicerad i den internationella tidskriften Journal of Strategic Studies.

Hör avsnittet om desinformation av Mediespanarna på blogg.umu.se
(här finns även länkar till rapporten Russia’s strategy for influence through public diplomacy and active measures: the Swedish case och den mediala uppmärksamhet som avsnittet har lett till hittills)

Läs intervju med Jesper Enbom på journalisten.se

Redaktör: Per Melander