Publicerad: 2011-03-17

Mer kemi på Bildmuseet på söndag

NYHET Vi fortsätter fira Kemins år på Bildmuseet. På söndag 20 mars bjuds besökarna på populärvetenskaplig föreläsning om fotosyntes och kemiverkstad för vuxna och barn som vill bygga en egen solcell. Som vanligt fri entré! Välkommen!

Fotosyntes, framtidens energikälla?

Söndag 20 mars kl 14.00håller professor Wolfgang Schröder, Kemiska instituionen, Umeå universitet, en populärvetenskaplig föreläsning på Bildmuseet i anslutning till utställningen Se kemi! Kemiåret 2011.

I den fototsyntetiska processen omvandlas solenergi till lagrad kemisk energi i form av stärkelse och celluslosa. Beräkningar visar att jordens totala lager av fossila bränslen endast motsvarar 60 år av fotosyntes. Med tanke på att fotosyntesen uppskattas ha en effektivitet på överraskande låga 30% (att jämföra med dagens solbatterier som har en verkningsgrad på runt 10%) så är det tydligt att fotosyntesen på sikt är den enda möjliga lösningen på det ständigt växande energiproblemet på vår planet. Om vi lyckas förstå denna process i detalj, och framför allt hur de fotosyntetiska proteinkomplexen inne i växternas kloroplaster är sammansatta och regleras, får vi i princip oändlig tillgång till energi.

Bygg din egen solcell med hjälp av växtsafter

Söndag 20 mars kl 14.45 blir det kemiverkstad på Bildmuseet för alla intresserade med forskarstudent Mikael Hall, Kemiska instituionen, Umeå universitet.

Minskade energiresurser i samband med ökad efterfrågan gör att vi behöver hitta alternativ till fossila bränslen snabbt. I naturen omvandlas solens energi effektivt om till kemisk energi med hjälp av fotosyntesen. Forskare försöker ta lärdom av detta genom att studera fotosyntesen i detalj och därigenom få ideer om hur vi kan skapa nya sorters "biologiska" solceller.
Under denna kemiverkstad kommer du att få prova på att bygga din egen enkla biologiska solcell utifrån vardagligt material som blåbär, hallon, solkräm, tandkräm och energiglas.

Utställningen Se kemi! på Bildmuseet och övrig programverksamhet med anledning av Kemins år 2011 sker i samarbete med Kemiska institutionen vid Umeå universitet.

Redaktör: Helena Vejbrink