Publicerad: 2019-10-14

Meriterad lärare i sociologi

NYHET Åsa Gustafson, lärare på bland annat Sociologiprogrammet, utnämndes till meriterad lärare vid senaste omgången av Umeå universitetets pedagogiska meriteringsmodell. Detta uppmärksammandes med en särskild ceremoni i anslutning till den Universitetspedagogiska konferensen 10-11 oktober.

Åsa Gustafson började sin akademiska bana med studier i franska på universitetet i Umeå. Snart tog hennes samhällsintresse och frustrationer över samhällets ojämlikheter över. Hon övergick därför till Samhällsvetarprogrammet som sedan blev både Sociologi, Statsvetenskap och dåvarande Makt och kön. Frågor kring ojämlikhet har gått som en röd tråd genom hennes akademiska intressen.

Huvudsakligen arbetar Åsa som lärare på grundnivå i sociologi och socialpsykologi med mycket undervisning inom Sociologiprogrammet. Hon är nyfiken på pedagogik och provar gärna nya former för att möta förändrade studentgrupper. Mycket av kurslitteraturen berör på ett personligt plan och Åsa arbetar aktivt med att hitta sätt för studenterna att ta in kunskap mer informativt för att sen kunna hantera kunskapen både vetenskapligt och mer personligt.

- Jag hoppas att universitetets pedagogiska meriteringsmodell och synliggörandet av det pedagogiska arbetet bidrar till att vi alla allt mer reflekterar över och gemensamt försöker utveckla vår undervisning i relation till både samhällsförändringar, teknisk utveckling och till förändrade studentgrupper. Och efter att ha deltagit i den senaste universitetspedagogiska konferensen känns det verkligen som att det finns många att diskutera undervisningsutmaningar och möjligheter med, berättar Åsa Gustafson.