Publicerad: 2021-09-16

Merparten av covid-åtgärderna slopas från oktober

NYHET Umeå universitet kommer från och med den 30 september att slopa de flesta covid-åtgärder som har gällt hittills. Anledningen är att regeringen har beslutat att avveckla flera nationella restriktioner.

Text: Anna Lawrence

Från och med den 30 september blir det åter igen möjligt att genomföra salstentamen i normal utsträckning. Evenemang och möten med fysisk närvaro går också att genomföra och du kan sitta och plugga i universitetets lokaler. Medarbetare kan även arbeta på sina arbetsplatser igen. Även undervisning med fysisk närvaro blir möjlig för samtliga studenter, denna förändring beslutades dock redan i augusti.

Universitetets beslut att revidera sina åtgärder baseras på att regeringen har meddelat att merparten av de kvarvarande nationella restriktionerna ska slopas den 29 september.

– Äntligen! Jag och universitetsledningen med mig har länge sett fram emot dagen då vi kan öppna upp campus för både studenter och medarbetare igen. Nu gäller det att vi fortsätter vaccinera oss och håller avstånd eftersom det fortfarande är nyckeln till att fortsätta den stegvisa återgången till campus som nu är mycket nära. Passa därför på att nyttja möjligheten att vaccinera er på drop in-mottagningen i Universum, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Även om ambitionen är att erbjuda mer undervisning på plats och det blir möjligt att genomföra salstentamen kan vissa utbildningar ändå ha behov av att genomföra delar av utbildningen digitalt. Du får alltså räkna med att din utbildning inte kommer att vara precis som vanligt på en gång. Hur undervisningen kommer att se ut för just dig får du information om från din institution.

Viktigt med avstånd och provtagning

För att kunna gå tillbaka till campusbaserad verksamhet rekommenderar universitetet att studenter och medarbetare håller rimligt avstånd i alla situationer där det är möjligt. Umeå universitets riktlinje är att varannan stol bör lämnas tom, men vilket avstånd som är rimligt och möjligt avgörs från situation till situation. Behovet av att hålla avstånd bygger på att många fortfarande inte är vaccinerade. Det är också fortfarande viktigt att alla studenter och medarbetare, oavsett vaccination, fortsätter att stanna hemma och testar sig vid symptom på sjukdom.

Nya besked för november och framåt

Det reviderade beslutet gäller perioden 30 september till 1 november, beslut om perioden därefter meddelas i oktober.

Frågor eller synpunkter

Om du har synpunkter eller frågor om universitetets information eller hantering av pandemin, vänligen kontakta krisledningsgruppen på corona@umu.se.