Publicerad: 2013-02-07

Metoderna som skapar ordning

NYHET Scrum, kanban, RUP, vattenfall. Det blev en nyttig inblick i metoder och processer för systemutveckling när studenter på Umeå universitet mötte praktiker på fältet om vardagen med agila metoder.

Agila metoder har sedan länga varit standard för systemutveckling och för de studenter som snart tar klivet ut för att jobba på it-företag är det viktigt att få grepp om hur dessa metoder kan underlätta utveckling av olika system.

Att få möta praktiker med många års erfarenhet från systemutveckling ger därför en nyttig inblick i vad som väntar efter studierna. Det var uppenbart när Urban Sandström, Knowit, Maria Juslin, Sogeti, och Patrik Johansson, ITS, gästade Systemvetenskapliga programmet och Beteendevetarprogrammet med inriktning mot it-miljöer. Via videolänk fanns även studentgrupper i Skellefteå och Örnsköldsvik med vilket gav extra rymd åt samtalen.

Några av studenterna på plats för att lyssna till praktikernas kloka ord om metoder för systemutveckling. Bakre raden från vänster Ida Eriksson, Ida Blad och Emilia Östberg, alla tre Systemvetenskapliga programmet. Främre raden: Emelie Brorsson, Stina Höglund och Jonas Lindholm, Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot it-miljöer.

Under en halvdag berättade de tre gästföreläsarna om metoder för systemutveckling och gav studenterna en inblick i vardagens alla beslut för en it-konsult eller utvecklare.

Urban Sandström tryckte på vikten av att teamet fungerar där rollerna inte är inlåsta utan alla ska kunna göra allt. Men hur ska då teamet tänka i valet av metoder och sätt att utveckla system? ”Det beror på”, menar Urban Sandström.

– Systemen är olika utifrån komplexitet och teknisk svårighetsgrad, förklarar Urban Sandström.

Det gör också att sättet att arbeta måste kunna förändras mellan olika projekt även om de agila metoderna ligger som en grund för utveckling, förklarade han. Men taliban-tänkande är ingen framgång, underströk han. Att vara alltför fastlåst vid ett arbetssätt är inte bra.

Ingen vilda väster

Patrik Johansson från ITS berättade om det enorma arbete som han tillsammans med kollegor står i med att utveckla antagningssystemet till 36 universitet och högskolor i Sverige. Det är ett mycket stort projekt som omsluter väl över 50 000 mantimmar per år.

– Vi vill inte ha vilda västern. Vi vill ha ordning och reda, förklarar Patrik för studenterna och ger som exempel hur viktigt det är att systemet klarar den enorma anhopning som sker sista timmarna innan valet till höstens kurser och program stänger i april.

Det är här valet av rätt metoder för att utveckla systemen kommer in. Men liksom Urban Sandström understryker Patrik Johansson att metoderna är verktyg och inte självändamålet.

Maria Juslin från Sogeti avslutade dagen med en insiktsfull berättelse om ett projekt där kraven inte var utredda och arbetsgången blev svårhanterlig. Då gäller det att klara av att ro det i hamn och hennes berättelse blev till en värdefull insikt för studenterna i it-konsultens vardag.

Allt som allt en nyttig halvdag för studenternas om snart kommer att finnas med i team som bygger vidare på olika system.

Bilden högst upp: Insiktfullt berättade tre praktiker från fältet om metoder för utveckling av system. Från vänster Urban Sandström, Knowit, Patrik Johansson, ITS, och Maria Juslin, Sogeti. Till höger lärarna Torbjörn Nordström och Ulf Hedestig.

Redaktör: Mikael Hansson