Publicerad: 2016-08-22

Metro: Lagstiftning mot tiggeri ifrågasätts

NYHET Karin Åström, universitetslektor vid juridiska institutionen, är en av de juridiska experter som i tidningen Metro, ifrågasätter förslaget om att lagstifta mot tiggeri.

– Vad är det egentligen man vill kriminalisera? säger Karin Åström till Metro.

Frågan om ett tiggeriförbud har aktualiserats i och med civil- och kommunminister Ardalan Shekarabis (S) uttalande om att han vill studera erfarenheter av tiggeriförbud hos våra nordiska grannar. Men enligt Karin Åström och Mårten Schultz finns det många problem med ett förbud.

– Jag tror att det här rent tekniskt blir svårt att göra, säger Mårten Schultz, professor i civilrätt vid Stockholms universitet, till Metro.

– Hur hotar det här samhällets intressen? Det man verkar vilja skydda är att samhället ska slippa se fattigdom och den här misären. Tiggeri innebär då knappast ett sådant hot mot samhället som motiverar en kriminalisering, säger Karin Åström, universitetslektor vid juridiska institutionen, till tidningen.

Läs hela artikeln

Redaktör: Sofia Strömgren