Publicerad: 2016-05-30

Migration, hållbarhet och glesbygd i fokus på Arkitekthögskolans examensutställning

NYHET Hur har området kring älvstranden fungerat historiskt och hur kan det utvecklas i framtiden? Hur kan arkitekter skapa nya lösningar för boende och gemenskap i glesbygdsmiljöer och mindre orter? Vad kan vi lära oss av att studera situationen i samtidens megastäder och informella bosättningar som också nu växer fram i flyktingkrisens spår? Den 2 juni firar Arkitekthögskolan vid Umeå universitet slutet på läsåret med en utställning av studenters projekt från alla fem årskurser.

Arkitekthögskolans examensutställning är något den arkitektur- och samhällsintresserade inte bör missa. Foto: UMA

Mellan 16.00 och 22.00 öppnar skolan dörrarna för vänner, släkt, media och allmänheten att ta del av förslag till olika arkitektoniska lösningar på flera av samtidens stora frågor - om hållbarhet, migration, bostadsbrist och resursknapphet.

– Utställningen är en kreativ blandning av ritningar, modeller, fullskaliga arkitektoniska projekt och installationer. Det är en bra möjlighet för allmänheten att få en inblick i vilka diskussioner som pågår på skolan, inte minst genom att möta och prata med studenterna själva, säger Ana Betancour, rektor på Arkitekthögskolan.

UMA1, arkitektprogrammets första årskurs, ställer ut fyra fullskaliga paviljonger relaterade till ett övergripande fokus på området kring älvstranden här i Umeå. UMA2 har under året arbetat i samarbete med Vännäs kommun på temat glesbygdsmiljöer och inlandet och visar upp en mängd projekt kring utvecklingsmöjligheter på olika specifika platser. UMA3 var under hösten i megastaden Ahmedabad i Indien som studenterna i årskursen gjort sina kandidatprojekt med utgångspunkt i de specifika lokala förhållandena.

Från både UMA4 och UMA5, masternivå med inriktning mot endera hållbar arkitektur eller arkitektoniska interventioner och alternativa praktiker, ställer studenter ut en mångfald av projekt med avstamp i frågor om exempelvis avfolkning, migration, stadsutveckling, skolmiljöer, och hälso- och sjukvård.

– Våra studenter skolas i att arbeta projektbaserat med processorienterat och konstnärligt undersökande, och det kommer att bli fantastiskt roligt att se alla intressanta lösningar som studenterna nu presenterar, säger Ana Betancour.

Om utställningen:

Plats: Arkitekthögskolan, Östra strandgatan 30 C, Konstnärligt campus vid Umeå universitet

Program:

16.00 Öppningstal av Ana Betancour, rektor på Arkitekthögskolan.

Därefter spelar Cajsa Winge, student i UMA4 ett DJ-set.

16.00 – 22.00 Utställningen öppen

Fakta Arkitekthögskolan:

Arkitekthögskolan startade 2009 och ligger på universitets Konstnärliga campus tillsammans med Designhögskolan, Konsthögskolan, Bildmuseet, Sliperiet och Humlab-X. Skolan har ett femårigt arkitektprogram samt masterutbildning. På Arkitekthögskolan studerar cirka 250 studenter.

www. arch.umu.se

För mer information, kontakta gärna:

Erik Persson, InstitutionsadministratörTelefon: 090 – 786 71 16
E-post: erik.j.persson@umu.se