Publicerad: 2022-05-10

Migrationsrätt – aktuell kurs med högt söktryck

NYHET Juridiska institutionens fördjupningskurs Migrationsrätt har i vår ett rekordstort antal studenter. Ämnet har också fått ett allt större fokus i den politiska debatten och i nyhetsrapporteringen. Det säger Lisa Claar, kursansvarig lärare.

Text: Sofia Strömgren

– Det har blivit alltmer intressant både som rättsområde för forskningen och för de praktiskt verksamma juristerna. Just nu är intresset för migrationsrätt extra aktuellt med tanke på Rysslands invasion av Ukraina, säger Lisa Claar, universitetsadjunkt vid Juridiska institutionen.

Hur märker du att intresset är stort bland studenter?

– Vi har fått önskemål från juriststudenter om mer migrationsrätt även i grundutbildningen och nu har vi haft rekordmånga antagna på vårens fördjupningskurs. Det är superkul att så många studenter är intresserade av migrationsrätt!

Utgår från det aktuella säkerhetsläget just nu

Lisa Claar förklarar att kursens fokus ligger på asylrätt men behandlar de flesta större områdena inom migrationsrätten. Det är en kurs på avancerad nivå och därför tycker hon att det är viktigt att erbjuda studenterna både en fördjupning i forskningsaktuella frågor såväl som i praktiska övningar. I kursen ingår moment som innebär att studenterna får öva på att skriva överklaganden, yttranden och träna muntlig framställning i rättegångsspel. Hon säger också att migrationsrätt är ett rättsområde som kräver sin nutidsorientering, och att de i utbildningen utgår från hur säkerhetsläget i ett visst land ser ut just nu när de arbetar med olika fiktiva case.
– Vi använder alltså enbart aktuellt information i de juridiska bedömningarna och i diskussionerna. Det gör att talibanernas maktövertagande i Afghanistan, Rysslands förtryckande av oppositionella, situationen för HBTQI-personer i Etiopien etc. är en del av utbildningen.

Som kursansvarig ville jag lyfta frågor om bemötande och försöka rikta fokus till att det är verkliga människor som allting i slutändan handlar om.

Hur tänker du när det gäller valet av gästlärare?

– Vårens upplaga av kursen består av en riktigt bra blandning av olika aktörer. Mitt mål var att få in så många olika perspektiv som möjligt för att ge en rättvisande bild av migrationsrätten som rättsområde. Utöver kunniga forskare i migrationsrätt har vi även kunnat bjuda studenterna på undervisning av praktiskt verksamma. Som gästlärare har vi en beslutsfattare från Migrationsverket och en advokat som arbetar som offentligt biträde i migrationsmål.

I vår inleddes kursen med en gästföreläsning med Mohammedreza Firouzi. Han kom till Sverige som ensamkommande flykting för ett antal år sedan och är idag själv juriststudent vid ett annat universitet. Hans perspektiv på migrationsprocessen och mötet med svenska myndigheter och jurister är verkligt unikt och viktigt att lyfta fram. Ofta när vi undervisar i humanjuridiska ämnen är det lätt att man glömmer bort människorna vars liv faktiskt påverkas, ibland i helt avgörande omfattning, av juridiken. Som kursansvarig ville jag lyfta frågor om bemötande och försöka rikta fokus till att det är verkliga människor som allting i slutändan handlar om, säger Lisa Claar.

Studenternas engagemang gör undervisningen till en dans.

Hur är det att undervisa och vara kursansvarig i det här ämnet?
– Det är fantastiskt roligt! Jag har så trevliga och engagerade studenter på den här kursen och det märks att de verkligen är intresserade av ämnet och vågar ställa de där kritiska frågorna. Studenternas engagemang gör undervisningen till en dans, säger Lisa Claar, universitetsadjunkt vid Juridiska institutionen.