Publicerad: 2009-04-28

Miljö i fokus under en vecka på campus

NYHET Klädbytardag, gratis cykelreparationer, föreläsning av meteorologen och författaren Pär Holmgren och modevisning är en del av det som står på programmet när Umeå universitet för tredje året i rad ordnar en miljövecka på campus.

– Syftet är att lyfta miljöfrågan och öka medvetenheten bland studenter och anställda på universitetet. I år har vi hållbar utveckling som tema. Var och en av de tre dagarna under veckan står för en av de tre aspekterna av hållbar utveckling – det sociala, ekologiska och ekonomiska, berättar Henrik Hellström, Umeå Akademiska Miljöförening.

Program:
Tisdag 5 maj - Tema ”socialt”

12.10-12.50 Journalisten Tom Juslin – föreläsning och fotoutställning ”Klimatresan”. Plats: Universum, plan 2.

10-14.00 Gratis cykelreparation för studenter på Campusområdet. Fokus på ”Hållbart resande” – information, tävling med fina priser samt utställning av en elbil.

Onsdag 6 maj - Tema ”ekologiskt”

12.15-13.00 ”Mat och klimat” Lunchföreläsning med meteorologen och författaren Pär Holmgren om hans nya bok.
Lokal: Aula Nordica., i samarbete med Din Bok.

10.00-14.00 Montermässa på Universum
Föreningar och företag visar upp sitt miljöarbete, det bjuds på smakprover och tankeväckande information, Universum plan 2.

Torsdag 7 maj - Tema ”ekonomiskt”

13-14.00 ”1 helt vanlig ren och vit t-shirt” Föreläsning med Karin Stenmar, DEM Collective. Grundare av klädföretaget Dem Collective vars affärsidé grundar sig på att förena ekologi, etik, kvalité och genomtänkt design.
Lokal: Hörsal A i Lindellhallen,

12.30-13.00 Modevisning med ekologiska- och secondhand kläder. Lokala butiker visar upp sitt senaste klädutbud med hjälp av lokala modeller.
Plats: Universum, plan 2.

10.00-16.00 Klädbytardag. Ta med kläder som du tröttnat på och byt ut dem mot andra. De skall vara hela och rena klädesplagg!
Universum, plan 2.

Evenemanget är ett samarbete mellan Umeå universitet, Umeå Akademiska Miljöförening, Kultur på Campus, Studentprästerna, Studenthälsan, Umeå Studentkår samt ett antal olika studentföreningar och organisationer.

Program m.m. finns också nedladdningsbart på

Kontaktperson:

Henrik Hellström, Umeå Akademiska Miljöförening.
Mobil: 0702-46 83 31

Redaktör: Carina Dahlberg