Publicerad: 2012-07-02

Miljoner till hjärnforskning

NYHET Hjärnfonden delar ut 21 miljoner kronor till livsviktig hjärnforskning, vilket motsvarar 42 anslag till forskare runt om i Sverige. Två av anslagen går till forskare vid Umeå universitet.

Peter M Andersen, överläkare och professor vid klinisk neurovetenskap, får anslag för forskning om ALS. Monica Holmberg, professor vid medicinsk och klinisk genetik, tilldelas medel för forskning inom området barnhjärnan.

Detta är den största utdelningen vid ett och samma tillfälle som Hjärnfonden gör sedan starten 1994.
– Fortfarande är hjärnforskningen underprioriterad i Sverige, inte minst barnhjärnforskningen. Därför är vi oerhört glada över att kunna dela ut mer pengar än någonsin till forskning som syftar till att förbättra levnadsvillkoren för dem som är drabbade av en sjukdom, skada eller funktionsnedsättning i hjärnan. Tack vare våra generösa givare, donatorer, och företagsvänner kan vi stötta de allra bästa forskningsprojekten inom neuroområdet, säger Hjärnfondens generalsekreterare, Gunilla Steinwall i ett pressmeddelande.

Läs mer om anslaget
Peter M. Andersen tilldelades Ulla-Carin Lindquist-priset 2011Mer om Monica Holmbergs forskning

Redaktör: Karin Wikman